Logistyka sklepów internetowych

Czytaj Dalej

Może się wydawać, że logistyka sklepów internetowych to dość młoda dziedzina handlu. Jej początki sięgają ostatniej dekady XX wieku. Nie ma jeszcze trzydziestu lat, a wydaje się, jakby zawsze była z nami. Warto jednak wiedzieć, że model, jaki tutaj powstał, czyli klient, zamawiający towar i realizacja tego zamówienia ma zdecydowanie dłuższą historię. Możemy tego nie pamiętać, ale nasi rodzice doskonale wiedzą, że w tamtych odległych czasach z powodzeniem i od dawna funkcjonowały katalogi wysyłkowe. I to wtedy pojawił się ten nowy wariant sprzedaży. Nie mieliśmy przed sobą tradycyjnego sklepu, nie wrzucaliśmy z regałów, potrzebnych produktów do koszyka. Przeciwnie, braliśmy do rąk dokument, przeglądaliśmy jego zawartość i wysyłaliśmy zamówienie. Ten model sprzedaży różnił się od obecnego tym, że nie było wtedy jeszcze szeroko dostępnej możliwości porównywania setek, jeżeli nie tysięcy innych katalogów z podobnymi produktami. Rewolucja internetowa dała nam taką możliwość. Parking Paczek jest do pewnego stopnia dzieckiem tych przemian. 

Logistyka sklepów internetowych posiada sporą literaturę, dostępną również w sieci, w której znajdziemy różne modele, począwszy od outsourcingu/fulfillment po warianty pośrednie (np. dropshiping) i hybrydowe. Parking Paczek jest firmą, o której nie wprost rzecz jasna mówił amerykański przedsiębiorca Henry Ford w znanym cytacie: ,,Jeśli jest coś, czego nie potrafimy zrobić wydajniej, taniej i lepiej niż nasi konkurenci, to nie ma sensu, żebyśmy to robili; powinniśmy zatrudnić do wykonania tej pracy kogoś, kto zrobi to lepiej”. W tym sensie Parking Paczek oferuje pakiet logistyczny, czyli przyjęcie towaru, magazynowanie, skompletowanie przesyłki, wysyłka, odbiór zwrotów i reklamacji, kontakt z klientem. 

Logistyka sklepów internetowych, czyli drugi etap

Innymi słowy logistyka sklepów internetowych w wykonaniu Parkingu Paczek zaczyna się w momencie, kiedy klient złoży zamówienie w e-sklepie. Jest to w sumie najważniejsza cecha handlu elektronicznego, który składa się z dwóch podstawowych etapów. Pierwszym z nich jest wspomniane wcześniej zamówienie w internetowej witrynie sklepu. Drugi etap polega na realizacji zamówienia. Parking Paczek odpowiada za przygotowanie wysyłki i doręczenie jej kurierowi. Niemniej warto pamiętać, że proces logistyczny na tym się nie kończy i posiada osobną literaturę na ten temat. O niektórych zagadnieniach w tym zakresie, związanych na przykład z tzw. ,,ostatnią milą”, pisaliśmy w naszym ,,Poradniku Ecommerce”. Znaleźć tam można również informacje na temat zagadnień, związanych z e-sklepami, jak na przykład ,,długi ogon”, ,,konwersja”, czy znaczenie ,,cross-selling” i ,,up-selling”. 

Logistyka sklepów internetowych – stawiamy na fulfillment

Logistyka sklepów internetowych w modelu fulfillment jest jednym z ciekawszych rozwiązań. Wiąże się to w praktyce z przekazaniem kompetencji firmie zewnętrznej. Warto wiedzieć, że nie zawsze wiąże się to jednocześnie z obsługą klienta. Zdarza się, że właściciele e-sklepów zostawiają sobie ten element, wychodząc z założenia, że znając dobrze swoje produkty, będą mogli lepiej reagować na sygnalizowane przez kupującego potrzeby lub problemy. Parking Paczek ma w tym zakresie doświadczenie i w kontakcie z naszymi partnerami biznesowymi/właścicielami e-sklepów proponujemy również ten wariant. Wychodzimy z założenia, że kontakt z klientem polega na pewnych uniwersalnych zasadach. Obsługujemy firmy o bardzo różnej specyfice. Produkty e-sklepów, które magazynujemy, należą do zupełnie innych kategorii. Niemniej po latach doświadczeń, zdajemy sobie sprawę, że w relacjach z osobami, które złożyły zamówienie liczy się przejrzystość procesu, który kończy się dostarczeniem przesyłki na miejsce. 

Logistyka sklepów internetowych – kontakt z klientem

W tym sensie logistyka sklepów internetowych pogłębiona o kontakt z klientem, pozwoliła nam stworzyć podstawową listę zagadnień, których profesjonalna obsługa nie może w żaden sposób pominąć. Wszystko zaczyna się od właściwego odczytania zamówienia. W tym sensie, że klienci często zostawiają komentarz. Jego treść może być różna. Najczęściej jednak dotyczy prośby o szybką realizację, na przykład informującą o tym, że osobie kupującej zależy, by wysyłka wyszła z magazynu tego samego dnia, co złożone zamówienie. Czasami przeciwnie – klient informuje, żeby zakupiony produkt został wysłany za dwa lub trzy dni ze względu na urlop lub inne życiowe sprawy. 

Dla Parkingu Paczek jest to pierwszy kontakt z klientem. Zatem nie tylko zamówiony produkt jest ważny, co również ewentualna, dodatkowa treść zamówienia. Dzięki temu doskonale orientujemy się, na co zwrócić uwagę, czego się wystrzegać i jak zadbać, by wszystkie wskazówki kupującego zostały dobrze zrealizowane. Czy zdarza się nam, pominąć tego typu treść? Skądże. Logistyka sklepów internetowych, to obszerne zagadnienia, ale liczy się tutaj każdy szczegół. Nawet najmniejszy. Czasami może się zdarzyć, że kontaktujemy się z klientem na tym etapie, by upewnić się, że dobrze rozumiemy uwagi do zamówienia. Czasami, korzystając z naszego doświadczenia, oferujemy rozwiązanie, które wydaje się nam bardziej wydajne i korzystniejsze dla zamawiającego. Liczy się wtedy precyzja – o tym też się wielokrotnie przekonaliśmy. Zdajemy sobie sprawę, że najczęściej, kiedy kontaktujemy się z klientami, są wtedy w pracy. Zatem informacje, jakie chcemy przekazać, muszą być jasne, zrozumiałe i pokazywać alternatywę, która rzeczywiście jest ciekawszą metodą niż proponowana przez klienta. 

Logistyka sklepów internetowych – odczytanie zamówienia

Już z tych kilku akapitów widać, że logistyka sklepów internetowych w drugim etapie, za który odpowiedzialny jest Parking Paczek, zaczyna się od dokładnego odczytania zamówienia. I chociaż nie musi to prowadzić do kontaktu z osobą, która złożyła zamówienie, nasz zespół trzyma rękę na pulsie. Chcemy to wyraźnie też zaznaczyć – chociaż może się wydawać, że to dopiero początek, będzie on ważył na końcowym etapie, w którym przesyłka dotrze na miejsce. Jesteśmy zdania, że wbrew pozorom ma to duże znaczenie. Oczywiście nie każdy klient zostawia komentarz, uzupełniający zamówienie. Niemniej wynika z tego, że możemy spotkać się z dwoma rodzajami zakupu towaru. Przy jednym trzeba dobrze skompletować zamówione produkty, przy drugim to nie wystarczy, bo jest są jeszcze wskazówki, których nie sposób pominąć.

Logistyka sklepów internetowych – jak klient ocenia realizację zamówienia

Logistyka sklepów internetowych składa z wielu takich – wydawałoby się – drobiazgów, które decydują w ostatecznym rozrachunku o tym, jak klient ocenia realizację swojego zamówienia. Innym takim szczegółem jest konfekcjonowanie zlecenia. Najkrócej będzie, jeżeli powiemy, że polega ono na właściwym przygotowaniu produktu/ów do wysyłki. Są w tym zakresie wytyczne, których nie sposób lekceważyć. Na przykład w żaden sposób nie można traktować oryginalnego kartonu fabrycznego, jako wysyłki. Po pierwsze dlatego, że wywołuje on określone emocje u klienta. Może się wydawać, że zamawiający zwraca uwagę tylko i wyłącznie na sam produkt. Nic bardziej mylnego. Fabryczne opakowanie ma takie samo znaczenie, jak zamówiony produkt. Jest jego integralną częścią. Ponadto, trzeba sobie zdawać sprawę, że wysyłając przesyłkę do klienta, nie wiemy, do jakich celów jej użyje. Może to być przecież prezent dla drugiej osoby. Zatem sztuka konfekcjonowania polega na tym, aby fabryczne opakowanie dotarło na miejsce w nienaruszony sposób.

Logistyka sklepów internetowych – specyfika zamówienia

Podobnie rzecz ma się z całym wachlarzem, związanym z personalizowaniem wysyłki. W dużej mierze wszystko tutaj zależy od tego, w jaki sposób w tym zakresie porozumieli się partnerzy w osobach właścicieli e-sklepu i fulfillment. Każdy e-sklep ma swoją specyfikę i w mniejszym lub większym stopniu posiada wypracowane wytyczne, związane z ewentualnymi opakowaniami zdobnymi. Mogą one polegać na tym, aby w opakowaniu znajdował się konkretny wypełniacz, określone gadżety, czasami ozdobne karteczki przy okazji świąt okolicznościowych lub w przypadku stałych klientów. I znowu – są to kolejne drobne rzeczy, które w logistyce sklepów internetowych mają ogromne znaczenie. Składają się na większą całość. Parking Paczek w tym względzie zwraca na ten aspekt odpowiednią uwagę. Jeżeli nasi partnerzy prowadzą określoną politykę, na przykład szczególnie zależy im na ekologicznym wizerunku, dbamy o to, by tak właśnie prezentowały się wysyłki.

Zwróciliśmy uwagę w tym wpisie na sprawy być może mniej oczywiste. Chcemy przez to powiedzieć, że logistyka sklepów internetowych jest nam znana w każdym jej wymiarze. Od szczegółów, które omówiliśmy wyżej, do spraw ogólniejszych, jak przyjęcie towaru do magazynu, komplementowanie odpowiedniego asortymentu i przekazanie go w postaci wysyłki kurierowi.

Parking Paczek – skontaktuj się z nami

Parking Paczek jest doświadczoną firmą w branży handlu elektronicznego. Specjalizujemy się w magazynowaniu towaru, komplementacją zamówionych produktów i ich wysyłką. Zapraszamy do kontaktu tych z Państwa, którzy stawiają pierwsze kroki w e-commerce, jak i firmy z długoletnim stażem. Oferujemy wysokiej jakości obsługę magazynową oraz doświadczenie profesjonalnego zespołu.

Kontakt z nami:

Magazyn e-commerce

Przyczyna Dolna 1
67-400 Wschowa
Telefon : +48 505 679 562
Mail: 
kontakt@parkingpaczek.pl

Biuro ParkingPaczek

Telefon : +48 501 486 584
Mail: biuro@parkingpaczek.pl

KONTAKT

Zapraszamy do rozmowy.

Biuro

Telefon : +48 501 486 584
Mail: biuro@parkingpaczek.pl

Magazyn e-commerce

Przyczyna Dolna 13
67-400 Wschowa
Telefon : +48 505 679 562
Mail: kontakt@parkingpaczek.pl


Wiadomość
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w związku z Polityką prywatności

Poradnik ecommerce

Ecommerce 2024 – wyzwania i trendy

2024-01-31

Ecommerce niewątpliwie stał się jednym z ważniejszych elementów światowej gospodarki. Od czasu, kiedy Internet zrewolucjonizował świat, zmieniło się r..

Czytaj więcej..

Wesołych Świąt i Szczęśliwego Nowego Roku

2023-12-24

Drodzy Klienci, Współpracownicy, Kontrahenci, Osoby, które odwiedzają nas regularnie, od czasu do czasu oraz Wszyscy, którzy ot tak, po prostu, cieszą..

Czytaj więcej..

Cross border w ecommerce

2023-11-30

Cross border w ecomerce należy rozumieć jako sprzedaż za granicę. Innymi słowy mówimy o sytuacji, w której e-sklep posiada produkty, kupowane przez Kl..

Czytaj więcej..