Koszty magazynowania towaru

Czytaj Dalej

Koszty magazynowania towaru – jak sobie z nimi poradzić

Im większa sprzedaż w sklepie internetowym, tym zapewne rośnie satysfakcja z rozwoju własnego biznesu. Jednak za każdym razem, kiedy następuje tego rodzaju wzrost, wiąże się to z bardzo konkretnymi działaniami. Trzeba zadbać o to, by powiększyć asortyment, skoro jest na niego zapotrzebowanie. Musi być on dostępny, bo w przeciwnym wypadku stracimy klienta. Jednocześnie zwiększa się częstotliwość wysyłek i obsługa klienta. O wszystko to trzeba zadbać, a jednocześnie zdawać sobie sprawę, że firma ma szansę na rozwój, ale wraz z nim zwiększają się koszty magazynowania towaru. Czy można je obniżyć? Są na to sposoby.

Logistyka i magazynowanie towaru w e-commerce 

Każdy kto prowadzi sprzedaż internetową, doskonale zdaje sobie sprawę, że każdy klient obok ceny produktów, zainteresowany jest tym, czy towar jest dostępny, jakie są koszty wysyłki i jak szybko otrzyma przesyłkę. Nie jest dla nikogo tajemnicą, że to są decydujące czynniki, które mają wpływ na jego wybór. Naszym zadaniem jest sprawić, aby oferowane przez nas produkty wraz z ich logistyką, oferowały najwyższą jakość. Żeby ją osiągnąć, już jakiś czas temu, opracowano zasadę 7W (od angielskiego 7R, gdzie R oznacza ,,Right, tłumaczony w Polsce na właściwy; możemy też spotkać się z zasadą 7O, gdzie O rozumiemy, jako ,,Odpowiedni”). Oto jak te zasady wyglądają:

  1. Właściwy produkt – zasada precyzyjnego realizowania zamówień
  2. Właściwa ilość – dostarczenie właściwej ilości produktu zgodnie z oczekiwaniami klienta
  3. Właściwy stan – odpowiedzialność za stan dostarczanych produktów oraz za stan zapasów
  4. Właściwe miejsce – czyli niech towar trafi dokładnie tam, gdzie powinien
  5. Właściwy czas – punktualność to złota zasada
  6. Właściwy klient – zasada, wykluczająca pomyłki
  7. Właściwa cena – ceny usługi muszą być adekwatne zarówno do jej jakości, jak i do sytuacji na rynku

Wszystkie procesy, jakie wchodzą w zakres logistyki e-commerce to zestaw działań, które każde z osobna wymaga zaangażowania. Tym bardziej, że to są skomplikowane i wymagające rzeczy, jak na przykład magazynowanie, kompletowanie i przygotowanie do wysyłki, sporządzenie dokumentów przewozowych, sprawna współpraca z kurierami, wysyłka zamówień, a także obsługa reklam i zwrotów, co wiąże się często z kontaktem z klientem.

Wracając do pierwszych akapitów tego tekstu – kiedy wzrasta sprzedaż, potrzebujemy więcej miejsca w magazynie, żeby towar mógł bez przeszkód być dostarczany do klienta. To znaczy, że niezbędne są zapasy, które umożliwiają płynność procesu dostarczania przesyłek. Wiąże się to, jak już to wcześniej zaznaczyliśmy, z większymi kosztami. Mówi się, że utrzymanie zapasów, a więc ich składowanie to około 40 procent wszystkich kosztów, ponoszonych przez firmy. 

Składniki kosztów magazynowania

Oczywiście, ponosząc koszty za magazynowanie towaru, musimy sobie zdawać sprawę, że jest to suma, na którą składa się kilka czynników. Oto one:

  1. Wynagrodzenie osobowe
  2. Rachunki za media
  3. Remonty magazynu, wszelkie usterki, czy straty
  4. Wyposażenie magazynu, a więc wózki widłowe, regały, na pewno palety, czy owijarki wraz z pomniejszym asortymentem
  5. System, który obsługuje ewidencje przyjmowania towaru i jego wysyłkę
  6. Usługi, związane z serwisem
  7. Wielkość wynajmowanej powierzchni
  8. Rodzaj składowanego towaru
  9. Eksploatacja maszyn
  10. Poziom technologiczny firmy

Jeżeli przedsiębiorca posiada własny magazyn, to bez względu na różne koszta z tym związane, będzie musiał co roku odprowadzać lokalny podatek od nieruchomości. Liczony jest on od powierzchni magazynu, a stawka ustalana jest co roku przez lokalny samorząd. 

Koszty magazynowania towaru – optymalizacja

Można na wiele sposobów zoptymalizować koszty. Jednak za każdym razem trzeba mieć na uwadze to, że nie sposób tego zrobić szybko, bez namysłu, odpowiedniej wiedzy i posiadania całościowej wizji. 

Część firm decyduje się oddelegować zadania, związane z logistyką, specjalistycznemu operatorowi. Wtedy – co zrozumiałe – koszty związane są tylko z częścią zajmowanego magazynu. Jeżeli operator korzysta z nowych systemów informatycznych, doświadczenie i wiedzę oraz pewien rodzaj zautomatyzowanego systemu, to na pewno zwróci się to nam w jakości obsługi klienta na każdym etapie logistyki, a nam zapewni brak kosztów wdrażania tych wszystkich elementów. Za tym rzecz jasna idzie obniżenie kosztów, ponieważ są one maksymalnie skrojone do konkretnych potrzeb przedsiębiorcy. 

Nie wszyscy decydują się na powierzenie logistyki zewnętrznej obsłudze. To nie znaczy, że w takiej sytuacji, optymalizacja nie jest możliwa. Wymaga tylko nieco innego podejścia. Przede wszystkim trzeba sprawdzić, czy towar dobrze jest magazynowany. Innymi słowy – ile przynosi strat w roku i czy istnieje możliwość lepszego zabezpieczenia regałów. Potrzebna jest na pewno analiza efektywności pracowników, żeby upewnić się, czy wszystkie ich umiejętności, doświadczenie oraz wiedza są najlepiej wykorzystywane. Zarządzanie paletami – to kolejny element, wymagający analizy. Przede wszystkim ze względu na ich wagę i koszty, jakie z tego powodu powstają. Tym bardziej, że ich przewożenie, np. po tym, jak się zostawiło towar i klienta, nie zawsze jest zasadne. Kierowca może wracać z innym towarem, zamiast przewozić puste palety. W dużych magazynach stosuje się identyfikację towaru, co pozwala na jego dokładną lokalizację. Jeżeli nasz magazyn rozrasta się z powodu coraz większego popytu na sprzedawany asortyment, identyfikacja towaru, usprawni nam jego przygotowanie do wysyłki.

Zatem – czy oddamy proces logistyczny zewnętrznemu operatorowi, czy jednak będziemy się tym sami zajmować – istnieje wiele elementów, mogących zoptymalizować koszty. Wybór należy do nas.

Zapraszamy do współpracy

Parking paczek to firma, która zdobyła doświadczenie i wiedzę, niezbędną do tego, aby oferować profesjonalne usługi logistyczne, począwszy od magazynowania towaru, poprzez pakowanie produktów i wysyłkę. Zapraszamy do kontaktu: 

PARKINGPACZEK OFERUJE
KOMPLEKSOWĄ OBSLUGĘ


Już dzisiaj dowiedz się jak możemy Ci pomóc!
KONTAKT

KONTAKT

Zapraszamy do rozmowy.

Biuro

Telefon : +48 501 486 584
Mail: biuro@parkingpaczek.pl

Magazyn e-commerce

Przyczyna Dolna 13
67-400 Wschowa
Telefon : +48 505 679 562
Mail: kontakt@parkingpaczek.pl


Wiadomość
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w związku z Polityką prywatności

Poradnik ecommerce

Outsourcing logistyki dla małego ecommerce – mądre rozwiązanie na rozwój i optymalizację kosztów

2025-05-07

W prowadzeniu małego sklepu internetowego przychodzi moment, kiedy logistyka zaczyna blokować rozwój. Obsługa zamówień, kontrola stanów magazynowych,..

Czytaj więcej..

Mały sklep, wielkie marzenia – jak fulfillment może zmienić Twoją codzienność

2025-05-07

Pamiętasz ten moment, kiedy założyłeś swój sklep online? Tę ekscytację, kiedy pojawiło się pierwsze zamówienie? Satysfakcję z każdej wysłanej paczki,..

Czytaj więcej..

Fulfillment dla małego ecommerce – klucz do rozwoju bez stresu

2025-05-07

Prowadzenie małego sklepu internetowego to prawdziwa przygoda – codzienna walka o zadowolenie klientów, szybka realizacja zamówień i nieustanne poszuk..

Czytaj więcej..