Każda firma marzy o tym, aby zdobyć przewagą nad pozostałymi. Nie ma na to jakiegoś ściśle określonego wzoru. Są natomiast praktyki, które pozwalają umocnić naszą pozycję na rynku i pomóc w tym, że nasza działalność będzie się wyróżniać, a co za tym idzie, klient chętniej będzie sięgał po nasze produkty. We współczesnych rozwiązaniach jedną z takich praktyk jest outsourcing. Czyli zlecanie części swoich zadań zewnętrznym podmiotom. Ta decyzja powinna w rezultacie zredukować koszty firmy przy większej optymalizacji wszystkich procesów. My zajmiemy się outsourcingiem usług logistycznych. Innymi słowy zwrócimy uwagę na delegowanie na zewnątrz takich zadań, jak magazynowanie towaru, pakowanie i wysyłka.
Outsourcing usług logistycznych
Outsourcing jest wynikiem dość prostej diagnozy – jeżeli zauważasz, że konkurencja wykonuje określone czynności wydajniej, lepiej i taniej, to warto poszukać kogoś z zewnątrz, kto pozwoli naszej firmie osiągać podobne rezultaty. Nas będzie interesować logistyka, ponieważ ten element często jest realizowany przez zewnętrzne firmy. Korzyść dla nas jest taka – że są one wyspecjalizowane w tym co robią. Posiadają pracowników z doświadczeniem, którzy wiedzą już, jak reagować na poszczególnych etapach logistycznych działań. Znają też najczęściej większość spraw, które wymagają indywidualnego podejścia. Wiedzą też, jak kontaktować się z klientem w sytuacjach kryzysowych. Wreszcie mają opanowany cały proces logistyczny. A związany jest on z następującymi działaniami:
- Magazynowanie towarów – istotne ze względu na miejsce, które zewnętrzny operator oferuje dla naszych produktów
- Kompletacja zamówień, czyli zebranie w jedno miejsce towarów, które wynikają z zamówienia.
- Pakowanie i sortowanie towarów – istotne ze względu na wagę, jaką klienci przykładają do opakowania, jak i wypełnienia przesyłki. Jednocześnie w e-commerce przesyłka może zawierać wiele różnych produktów
- Wysyłka przesyłki do klienta – im szybciej, tym lepiej
- Wymiana zniszczonych opakowań – jw., klient nie zaakceptuje nawet uszkodzonego opakowania
- Znakowanie etykietami – sprawna obsługa programów pocztowych lub kurierskich
- Utylizacja odpadów – dbanie o środowisko
- Obsługa zwrotów i reklamacji – umiejętne radzenie sobie z klientem
Widzimy więc, że za samym pojęciem logistyki, kryją się konkretne operacje, z których każda wymaga odpowiedniego zaangażowania i skupienia uwagi na tym, co w danym zakresie wykonywanych czynności jest istotne. Sprzedaż online – co zrozumiałe – będzie nieustannie się rozwijać, a klientów, korzystających z tej formy sprzedaży, będzie przybywać. Z outsourcingu logistyki korzystają dzisiaj sklepy internetowe, dystrybutorzy, jak również producenci. Już sam fakt, że zewnętrzna firma oferuje przestrzeń magazynową, co-packing, czy konfekcjonowanie – sprawia, że część wymagającej usługi, zostaje wykonane w profesjonalny sposób. Nie mamy przy tym stałych kosztów, ponieważ płacimy jedynie za konkretną usługę.
Zalety i wady outsourcingu logistycznego
Z oddelegowaniem zadań zewnętrznej firmie, jak w każdej tego typu decyzji, wiążą się sprawy, które uznamy za korzyści, ale będą i takie, które trudno za takie uznać. Oczywiście gdyby na końcu okazało się, że jednak to rozwiązanie zawiera więcej wad niż zalet, nikt by się tym nie zajmował. Jednak outsourcing usług logistycznych posiada zdecydowanie więcej korzyści niż wad. Spróbujmy je opisać w punktach, zaczynając od plusów:
- Racjonalizacja wydatków – niewątpliwie zdejmujemy z firmy koszty, związane z przestrzenią magazynową i jej obsługą przez personel
- Nie musimy więc martwić się o zaplecze magazynu
- Wszystkie czynności, związane z dostawą towaru, obsługiwane są na zewnątrz
- Całość zadań, związanych z wysyłką towaru oraz obsługą zwrotów i reklamacji odciąża firmę
- Proces posprzedażowy, czyli utrzymywanie długofalowej relacji z klientem
- Praca nad jakością obsługi i zadowolenia klienta
- Dbanie o to, by być w tych dziedzinach na bieżąco wraz z rozwojem w tym zakresie rynku i dostępnych technologii
- Więcej czasu i uwagi, które możemy poświęcić na rozwój firmy
- Wzrost konkurencyjności
Do wad tego rozwiązania musielibyśmy zaliczyć:
- Zdecydowanie mniejsza kontrola, związana z procesami zamówieniowymi
- Jesteśmy zależni od firmy zewnętrznej
- Możliwość utraty dostępu do ważnych informacji, które są istotne dla rozwoju naszej firmy
- Możliwe rozmycie granic odpowiedzialności w zewnętrznym odbiorze, co może skutkować tym, że zacierają się elementy, które pozwalają oddzielić – kto za co jest odpowiedzialny
Opisane wyżej działania logistyczne w e-commerce nie tylko, że różnią się od tradycyjnej logistyki, to jeszcze ich złożoność sprawia, że niewątpliwie dla każdej firmy jest to spore wyzwanie. Jeżeli jesteśmy w stanie zoptymalizować nasze działania i koszty, żeby zająć się rozwojem swojego biznesu, oddanie zadań logistycznych zewnętrznemu operatorowi, będzie wręcz wymaganą decyzją. Tym bardziej, że konkurencyjność w handlu elektronicznym wymaga nieustannego dbania o to, by zwiększała się wydajność, zmniejszały się koszty, a obsługa klienta wyróżniała się na tle konkurencji.
Rzecz jasna – łatwiej jest opisać co należy zrobić, o wiele trudniej jest zadbać, by dobrze to wszystko wdrożyć. Jeżeli zdecydujemy się na outsourcing logistyczny, musimy być pewni, że zadania, powierzane zewnętrznemu operatorowi, będą wykonane w należyty sposób, a ich jakość będzie się podnosiła. Musi to być doświadczona i sprawdzona firma. Nie warto w tym zakresie eksperymentować. Koniecznie trzeba w sobie znaleźć dodatkową energię, by później, kiedy oddelegujemy zadania, kontrolować na bieżąco, jak ten proces jest realizowany.
Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą. Parking Paczek oferuje pełną logistykę e-commerce. Od magazynowania towaru, po pakowanie i wysyłkę wraz z obsługą klienta. Kontakt z nami: +48 500 668 383 lub +48 505 679 562