Jeżeli podjęliśmy decyzję o prowadzeniu sklepu internetowego, spotkamy się z informacjami, które będą nas przekonywać, że część pracy, jaką wkładamy w ten biznes, możemy zlecić na zewnątrz. Że to ostatecznie będzie się nam opłacało, ponieważ będzie to dla nas tańsze i zaoszczędzimy czas, który pozwoli nam przeznaczyć go na rozwój firmy. Są to najczęściej powtarzane argumenty, dotyczące branży e-commerce. Czy rzeczywiście tak jest? To zależy. Od rodzaju e-sklepu, od ilości asortymentu, od liczby zamówień oraz do tego, na jakim etapie rozwoju jest sklep internetowy. Nie zmienia to jednak faktu, że fulfillment, czyli przekazanie obsługi logistycznej innemu operatorowi może okazać się doskonałym rozwiązaniem.
Jeżeli wiemy już czym jest fulfillment i orientujemy się, że to działanie, służące optymalizacji naszych biznesowych działań, pozostaje nam zastanowić się, czy jesteśmy tym zainteresowani. Jest to ważne pytanie, ponieważ przekazanie całkowitej lub częściowej obsługi zamówień, wymaga znalezienia odpowiedniego partnera. Do którego będziemy mieli zaufanie, ale również takiego, który może poszczycić się doświadczeniem w tej dziedzinie oraz profesjonalną załogą. Musimy sobie zdawać sprawę, że ten rodzaj obsługi pozwoli nam – w najszerszej ofercie – zostawić operatorowi zajęcie się towarem od momentu zamówienia, poprzez przygotowanie produktu do wysyłki, aż po ewentualne reklamacje.
Fulfillment w fachowych rękach
Innymi słowy – oferujesz towar w swoim sklepie internetowym, ale produkty znajdują się w innym miejscu, najczęściej w magazynie, obsługiwanym przez zewnętrznego operatora. To tam właśnie przebiega cały proces, związany z wysyłką. Łącznie z umiejętnym pakowaniem towaru, wypełnianiem paczek, a także – poza wzmiankowaną już reklamacją – zwrotem towarów i kontaktem z klientem.
Musimy tutaj założyć, że fulfillment będzie w fachowych rękach. Ponieważ tylko takie założenie, pozwala nam przyjąć, że osiągniemy założone cele. A są nimi: zmniejszenie własnych kosztów, a zwiększenie przychodów. Nie ulega wątpliwości, że w prowadzeniu każdego biznesu, a więc również e-sklepu, właśnie ten model jest najbardziej pożądany. Jak w dalszej części tekstu to przedstawimy, nawet zaczynając prowadzenie internetowego sklepu, możemy podjąć decyzję o przekazaniu tego segmentu naszego biznesu w ręce zewnętrznego operatora. Pomimo tego, że na tym etapie, może nam się wydawać, że zakładane obroty e-sklepu mogę być niewystarczające.
Powierzchnia magazynu
Dlaczego warto to dokładnie przejrzeć? Ponieważ – na etapie planowania naszego internetowego biznesu – możemy założyć, że przy pomocy zewnętrznego operatora, nie musimy zajmować się powierzchnią magazynową. A jest ona potrzebna, co zrozumiałe, do przechowywania towaru, którym dysponujemy. Dlaczego to takie ważne? Otóż warto sobie zdawać sprawę, że sprzedaż asortymentu będzie podlegała wszystkim jego procesom. A więc w jej szczycie – magazyn nasz może być niewystarczający, a w okresie niższej sprzedaży – będziemy płacić za powierzchnię, która nie będzie na siebie zarabiała. U zewnętrznego operatora, zapłacimy tylko i wyłącznie za miejsce, które zajmuje nasz towar. Za mniejszą powierzchnię, gdy sprzedaż będzie mniejsza i – analogicznie – za większą wtedy, gdy w określonych porach roku sprzedaż będzie kwitła.
Z drugiej strony – w zależności od asortymentu, jakim dysponujemy – możemy założyć, że zewnętrzny magazyn zapewnia nam odpowiednie przechowywanie towaru. Nie musimy więc martwić się o odpowiednią temperaturę, wilgoć, czy nawet przejmować się zasadami przeciwpożarowymi. Wszystko to będzie scedowane na zewnętrzny podmiot, który również zadba o właściwe zabezpieczenie na wypadek kradzieży.
Zasoby ludzkie
Drugim istotnym elementem, związanym z przekazaniem na zewnątrz obsługi logistycznej, są zasoby ludzkie. Rzeczą zrozumiałą jest, że zamówiony towar, wymaga skompletowania i odpowiedniego zapakowania. Niewątpliwie może to wymagać zatrudnienia pracowników. Warto sobie odpowiedzieć na pytanie, czy sami jesteśmy w stanie się tym zająć, czy nie lepiej byłoby zaufać doświadczonej załodze, która zna od podszewki tego rodzaju biznes. Tego rodzaju znajomość pozwala w sposób efektowny reagować na wszelkie niestandardowe sytuacje, które z racji znajomości tej branży, będą sprawnie rozwiązywane przez doświadczony zespół.
Regulacja zamówień będzie rzecz jasna przebiegała automatycznie. Co nie oznacza, że nie będziemy mieli na to wpływu. To kolejna sprawa, której możemy być spokojni. Będziemy mieli wgląd w całą dokumentację, związaną z przyjmowaniem zamówieniem i ich realizacją. Gdyby jednak coś nas niepokoiło, w każdej chwili możemy ingerować. W dodatku współczesne platformy e-commerce, umożliwiają integrację systemu e-sklepu z magazynem. Dzięki temu ma się wgląd w cały proces sprzedaży oraz w stany magazynowe. To z kolei pozwala z dużym wyprzedzeniem uzupełniać ewentualne braki. Jest to dość ważny element biznesu, ponieważ w handlu elektronicznym istotne jest, aby towar, który jest sprzedawany, był na półce. Klient, zamawiając dany asortyment, oczekuje jak najszybszej dostawy towaru. Zatem nie wchodzi w grę sytuacja, kiedy, nie posiadając wiedzy o stanie magazynu, planujemy promocję towaru, którego może w kulminacyjnym momencie zabraknąć.
Koszty przesyłki
Do tego dochodzą koszty przesyłki. Klient, wybierając towar, będzie zwracał uwagę również i na ten koszt. Im taniej, tym lepiej dla niego. Jeżeli uznamy, że to operator logistyczny będzie kontaktował się z firmami kurierskimi, możemy być pewni, że cena, jaką operator uzyska, będzie się różnić od tej, jaką sami będziemy w stanie uzyskać. Dlaczego? Dlatego, że zewnętrzny partner obsługuje więcej firm. Zatem towar, jaki z jego magazynu, będzie przesyłany do klienta, będzie zdecydowanie liczniejszy. Poza tym – jak mówi doświadczenie – kontakt z kurierem wygląda w takich sytuacjach nieco inaczej. I raczej trudno sobie wyobrazić, by kurier ominął magazyn, który docelowo dostarcza mu sporo asortymentu.
Warto pamiętać, że dla klienta poza ceną towaru, liczy się również koszt przesyłki oraz czas dostarczenia asortymentu. Są to trzy podstawowe wartości, którymi każdy kupujący się kieruje. Oczywiście kolejność przytoczonych danych, którymi kieruje się klient, ma znaczenie. Ale możemy sobie wyobrazić sytuację, kiedy to czas dostarczenia będzie dla niego priorytetem, a nie jedynie atrakcyjna cena i niskie koszty przesyłki.
Zwroty i reklamacje
Kolejnym elementem, który należy brać pod uwagę są zwroty i reklamacje, o których już wspominaliśmy. Wbrew pozorom jest ważny fragment funkcjonowania e-sklepu. Przede wszystkim dlatego, że zwroty wymagają oceny. Czy nadają się one do ponownej sprzedaży, a jeżeli tak, czy wymagają jakichś drobnych korekt, jak np. wyprasowanie, czy wypranie. Zdarza się też, że możemy otrzymywać zwroty produktów, których nigdy nie wysyłaliśmy. To też wymaga wbrew pozorom czasu, aby rozpoznać asortyment i podjąć decyzję, co dalej.
Skalowalność e-sklepu
Na pewno będzie nas interesować skalowalność naszego biznesu. To znaczy, czy będziemy w stanie zwiększyć przychody firmy, przy utrzymaniu kosztów stałych. Przy zewnętrznym operatorze na pewno jest to łatwiejsze do osiągnięcia. Szczególnie wtedy, kiedy dysponujemy asortymentem, którego zainteresowanie ma charakter sezonowy. Zatem, w czasie wzmożonych zamówień, wymaga więcej czasu i uwagi, a gdy pracy jest mniej – można nieco odetchnąć i planować kampanię sprzedaży na kolejny gorący czas. Otóż – w sezonie, posiadając partnera logistycznego, nie musisz powiększać magazynu. A w okresie mniejszej sprzedaży, nie płacisz za większą powierzchnię, którą, zajmowałby twój magazyn. Podobnie jest z zatrudnieniem. Nie musisz myśleć o tym, że przy wzmożonej sprzedaż, potrzebni będą nowi pracownicy. Wszystko to będzie w rękach operatora logistycznego.
Ten element twojego biznesu pozwala zmienić koszty stałe na zmienne. To znaczy, że płacisz za konkretną wysyłkę oraz konkretne miejsce w magazynie.
Konkurencyjność i wysyłka zagraniczna
Niewątpliwie jedną z zalet zewnętrznej logistyki jest fakt, że firma staje się konkurencyjna na rynku. Przede wszystkim dlatego, że odpowiada na jego zapotrzebowania. W e-commerce liczy się w dużej mierze czas dostarczenia przesyłki. Nie ukrywajmy – im szybciej klient otrzyma zakupiony towar, tym lepiej. 24 godzinny czas oczekiwania na przesyłkę lub 48 godzinny to dzisiaj standard, który potwierdzają również badania. Klienci tego właśnie oczekują. Zewnętrzna firma z doświadczonym zespołem jest w stanie spełnić te oczekiwania, nawet w najbardziej gorącym okresie sprzedaży.
Warto też w tym miejscu zaznaczyć, że mówiąc o zewnętrznym operatorze, możemy być pewni, że zajmie się on również obsługą logistyczną na wypadek, jeżeli nasz towar będzie dostarczany poza granice kraju. Nie ma tutaj znaczenia, czy to tylko Europa, czy również kraje spoza europejskiego kręgu. Profesjonalna, zewnętrzna obsługa zajmie się i tą sferą sprzedaży, zapewniając nam obsługę podatków, cła, jak również kontakt z klientami w innym języku.
Zapraszamy do kontaktu
Jednym słowem, jeżeli jesteś zainteresowany współpracą zapraszamy do kontaktu z Parkingiem Paczek. Oferujemy profesjonalną obsługę i pełen pakiet obsługi Twojego e-sklepu.