Na pytanie co sprzedawać w sklepie internetowym jest wiele odpowiedzi. Dużo zależy od tego, czy zaczynamy swoją przygodę z e-commerce, czy chcemy poszerzyć asortyment e-sklepu. Jeżeli przejrzymy informacje na ten temat, to zapewne znajdziemy te branże, których asortyment jest szczególnie pożądany przez klientów. Jak i te, których za chwilę sprzedaż będzie windować w górę. W tym pierwszym przypadku musimy sobie zdawać sprawę, że konkurencyjność na rynku będzie spora i jeżeli zaczynamy, będziemy musieli trochę czasu poświęcić na to, aby zaistnieć w świadomości kupujących. W tym drugim przypadku będziemy mieli do czynienia z próbą wypełnienia niszy, która być może przyniesie pożądany dla nas efekt.
Zanim przejdziemy do omówienia tego, co sprzedawać w sklepie internetowym, zajmijmy się na chwilę tym, jak dobrze rozpoznać rynek. Niewątpliwie są cztery obszary, które powinny nas zainteresować. Możemy przeanalizować rynek pod kątem wszystkich firm, zajmujących się sprzedażą konkretnych towarów.
Rozpoznanie rynku
Na pewno warto przejrzeć tę sferę pod względem produktów. To znaczy, że musimy sobie zdawać sprawę, że do przykładowego czyszczenia dywanów, potrzebujemy różnego asortymentu. Począwszy od zwykłych środków czyszczących, po profesjonalny sprzęt, który temu służy. Dzięki temu rozpoznamy rynek pod względem potrzeb, które są zaspokajane na wiele sposobów. To da nam wgląd w to, który z nich ma największą wartość pod względem popytu. Trzecim dla nas sposobem rozeznania rynku, będzie sprawdzenie gałęzi przemysłu. Co to znaczy? Dzięki temu rozeznamy się, które firmy posiadają w sprzedaż produkty z konkretnej branży. Na koniec pozostanie nam zorientować się jeszcze, które firmy zajmują się sprzedażą asortymentu, z którymi chcielibyśmy ewentualnie wejść na rynek. Ten ostatni punkt, przy wcześniejszej analizie pozostałych, powinien być dla nas najważniejszy. Ponieważ będzie to ta przestrzeń, w której zabiegać będziemy o tych samych odbiorców. Analiza tego punktu pozwoli nam rozeznać się w tym, czy w tym zakresie są nisze, które pozwolą nam je skutecznie wypełnić.
Co zatem sprzedawać w e-sklepach? Zasada jest prosta. Sprzedaż musi dotyczyć tego asortymentu, którym jest zainteresowany klient. Zatem tak czy inaczej, nie ominie nas analiza rynku. Emocje musimy tutaj odłożyć na bok. Mniej musimy kierować się tym, co sami chcielibyśmy sprzedać, a bardziej tym, co na rynku stanowi popyt.
Niewątpliwie dobrze jest mieć świadomość, co się sprzedaje przynajmniej w ogólnym zakresie. Ale to znajdziemy w każdym miejscu, które zajmuje się tego rodzaju zestawieniami. My spróbujemy zwrócić uwagę na trendy, tak w sprzedaży, jak i społeczne, które sprawiają, że rynek sprzedaży musi na to zareagować.
Nurt ekologiczny
Na pewno jedną z rozwijających się gałęzi jest wszystko, co związane jest z nurtem ekologicznym. Dbają o to już wielkie firmy, ale coraz częściej zajmują się tym również przedsiębiorstwa bez względu na ich wielkość. Jest to trend, który z roku na rok zdobywa coraz większą popularność. Ekologicznym asortymentem zainteresowane są między innymi sklepy internetowe, jak branża gastronomiczna. Nie można zapomnieć o odbiorcach indywidualnych, którzy również w swoich wyborach konsumenckich, zainteresowani są produktami eko. Mogą to być choćby słomki papierowe lub bambusowe, biodegredowalne opakowania na wynos, drewniane sztućce, czy wypełnienia do paczek.
Pielęgnacja dla mężczyzn
Kolejną ciekawą branżą są produkty dla mężczyzn, służące do pielęgnacji. Szczególnie bardzo modne w ostatnim czasie są wszelkie olejki do brody, pasty do włosów, szczotki do brody i wąsów. Jeżeli mamy do tego smykałkę, to warto poświęcić w tym zakresie trochę czasu na promocję tych towarów poprzez zbudowanie odpowiedniej społeczności i przekazywanie im odpowiednich informacji za pomocą np. youtube’a. Prezentowanie efektów używania tych produktów na pewno sprawi, że pomysł na ich sprzedaż może okazać się strzałem w dziesiątkę.
Home Office
Na pewno warto obserwować, co dzieje się na rynku sprzedaży, związanej z produktami, które pomagają w funkcjonowaniu w tak zwanym trybie Home Office. Niewątpliwie w czasie pandemii mieliśmy do czynienia z popytem na wszelkiego rodzaju mikrofony, kamery, laptopy. Warto w tej materii się rozeznać i jeżeli uznamy, że to wciąż obszar, który przyciąga uwagę klientów, to warto mieć w ofercie coś z tego asortymentu.
Zdrowa żywność
Wracając do produktów eko, na pewno wciąż popularnymi produktami jest zdrowa żywność. Podobnie jak z asortymentem, służącym mężczyznom do pielęgnacji, warto myśleć o współistniejących czynnościach, wspierających sprzedaż. Wszelkie pomysły na przepisy, korzystanie z tych produktów, umiejętność wskazania, w jaki sposób mogą one wypełnić nasze menu – będzie dodatkowo premiowane na rynku. Do tego celu posłużą nam platformy typu youtube, dzięki którym będziemy mogli dotrzeć ze swoimi pomysłami do większej liczby odbiorców.
Dzieci i edukacja
Nie kończy się na pewno zapotrzebowanie na wszelkiego rodzaju asortyment, przeznaczony dla dzieci. Warto tutaj zorientować się, co obecnie interesuje rodziców przy wyborze konkretnych produktów. Musimy sobie zdawać sprawę, że opiekunowie coraz częściej stawiają na edukację, co na pewno wyznacza kierunek ich zainteresowań. Zatem wszelkiego rodzaju zabawki edukacyjne będą tym obszarem, który może nas zainteresować. Rodzice szukają tutaj rozmaitych produktów, dlatego warto, prowadząc sklep internetowy, zadbać o pełny opis. Koniecznie warto zwrócić uwagę na to, co dana zabawka rozwija u dzieci i jakiemu wiekowi jest dedykowana. Nie można zapominać jednocześnie o trwałych tendencjach, jakimi są rowery dla dzieci, jak i bardzo ostatnio popularne hulajnogi elektryczne.
Asortyment do telefonów
Ciekawym pomysłem na sprzedaż są również produkty, związane z najbardziej popularnymi na rynku – telefonami. Każdy taki posiada lub prawie każdy i coraz częściej klienci sięgają po etui, jak również szkło hartowane. Ze względu na to dość dużą konkurencję na rynku, warto zastanowić się, czy e-sklep nie wyposażyć w tego rodzaju produkty i obserwować, jak wygląda sprzedaż. Być może po jakimś czasie okaże się, że to strzał w dziesiątkę i warto będzie temu poświęcić więcej czasu i miejsca.
Sezonowe zakupy
Nie zapominajmy, że sprzedaż nie odbywa się tylko cyklicznie, ale również sezonowo. Zatem wraz z pojawiającą się porą letnią lub zimową na pewno warto zadbać o to, by to, co w tym czasie jest najchętniej poszukiwane, znalazło się również w naszej ofercie.
Okres letni: klimatyzatory, wiatraki, grill i lodówki turystyczne
Ze względu na coraz gorętsze wakacje, poszukiwane są przenośne klimatyzatory. Są one proste w obsłudze, dlatego też tak często wybierane przez klientów. Nie wymagają ingerencji w naszą przestrzeń mieszkania. Warto zdawać sobie sprawę, że podczas dużych upałów, zapotrzebowanie na tego rodzaju sprzęt jest tak duży, że brakuje go nie tylko w sklepach stacjonarnych, ale zdarza się, że i w handlu elektronicznym możemy natknąć się na jego deficyt. Jeżeli poświęcimy trochę czasu, to możemy ten moment dobrze wykorzystać. A nawet podnosić nieco marże na każdym produkcie, przy założeniu, że obserwujemy w tym czasie konkurencję, szczególnie w najtrudniejszym okresie, przedłużających się upałów.
Podobnie jest z wiatrakami – rozmaitych wielkości, jak i ogrodowymi basenami. Podobnie, jak wyżej, zainteresowanie nimi w okresie letnim z roku na rok jest coraz większe. Zdając sobie sprawę, że ten produkt będziemy sprzedawać sezonowo, na pewno warto zoptymalizować nasze działania, by jak najlepiej wykorzystać ten czas. Warto przy okazji pamiętać, że wraz z ogrodami basenowymi, możemy zadbać o dodatkowe produkty, jak tabletki chloru, pompy filtrujące, czy wszelkiego rodzaju akcesoria, które uatrakcyjniają dzieciom zabawę w basenie.
Podobnie rzecz wygląda z produktami, związanymi z grillowaniem. W okresie letnim są one niezwykle popularne i to w różnej formie – tak przenośnej, jak i stacjonarnej. W dodatku – wszystko istnieje spora paleta asortymentu, który możemy dodatkowo zaoferować. Czym się kierować? Na pewno ceną. Żeby klienta przyciągnąć do swojej oferty, pamiętajmy, żeby wybierać produkty z średniej półki cenowej. Klient w przeważającej części, będzie kierował się tym, że wydatek, chociaż potrzebny, będzie go interesował przez około pół roku. Zatem wybierze tę ofertę, która będzie dla niego najkorzystniejsza. Jeżeli mu to zaoferujemy, możemy spodziewać się, że pozostałe produkty, również będzie szukał w naszym e-sklepie.
Ostatnią rzeczą, na którą warto zwrócić uwagę w tym czasie, to lodówki turystyczne. W zależności od rodzaju klienta, będą mu one potrzebne w letnim okresie, ale będą też tacy, którzy posługiwać się będą nią przez cały rok. Niewątpliwie wszelkie dostępne dane wskazują jednoznacznie, że to wakacje służą tej sprzedaży. Pamiętajmy, jak za każdym razem, kiedy decydujemy się na ofertę sezonową, aby zadbać o wszystkie dodatkowe produkty, które uatrakcyjnią sprzedaż lodówki turystycznej. Klient zapewne będzie rozglądał się również za takim asortymentem, jak wkłady mrożące, torby termoizolacyjne, czy kuchenne, turystyczne zestawy.
Okres zimowy: choinki, ozdoby, łopaty, herbata i kawa
Nieco inny zestaw sprzedażowy dominuje w okresie zimowym. Co się nam kojarzy z takimi miesiącami, jak grudzień, styczeń i luty? Oczywiście święta i przede wszystkim czas przedświąteczny. Ale także zdecydowanie chłodniejsza pora roku, a więc zainteresowanie klientów będzie dotyczyło towarów, zapewniających ciepło, czy też ciepłą atmosferę, jak na przykład herbata, czy kawa. Kiedy latem – częściej będą wybierane chłodne napoje.
Niewątpliwie więc pewnym, ale też wymagającym od nas uwagi na to, co robi konkurencja, będzie oferta choinek i ozdób oraz wszelkich dodatków, które uatrakcyjnią okres świąteczny. Pamiętajmy, że klienci coraz częściej w Polsce szukają również ozdób, które wykorzystają na zewnątrz. Ozdoby te mogą być różne, ale stałym punktem póki co są sztuczne choinki, lampki choinkowe i bombki.
Pozostając przy zimowej aurze, pomimo tego, że z roku na rok jest ona łagodna, to warto jednak pamiętać, że często opady śniegu pojawiają się z zaskoczenia. Komunikaty, że zima zaskoczyła drogowców, przeszły już do podstawowych informacji, z którymi się stykamy w takich sytuacjach. Zatem posiadanie w ofercie łopat do odśnieżania, na pewno nam nie zaszkodzi. Istotne jest, aby reagować możliwie najszybciej na zamówienie, a wysyłkę nadać jeszcze tego samego dnia. Przy okazji mogą się wtedy też przydać inne, drobniejsze produkty, jak skrobaczki, czy skuwacze do lodu.
Nie zapominajmy też o pewnego rodzaju atmosferze, która najczęściej wytwarza się w okresie zimowym. To znaczy, że klienci w tym czasie lubią spędzać czas w ciepłej, przytulnej atmosferze, w miłych warunkach, które w sposób zdecydowany odgradzają ich od tego, co dzieje się na zewnątrz. Dlatego też w okresie jesienno-zimowym tak chętnie wybierana jest aromatyczna herbata i kawa. Jeżeli dobrze ją opiszemy w e-sklepie, mając na względzie ten charakterystyczny okres, możemy jednocześnie skupić uwagę kupującego na dodatkowych produktach, jak młynek do kawy, termos, czy ozdobne puszki na kawę i herbatę.
Cykliczne święta i uroczystości
Osobną kwestią jest dostosowanie e-sklepu do cyklicznych wydarzeń, które wywołują ruch w biznesie sprzedażowym. Będziemy mieli tutaj kilka ważnych momentów, które można wykorzystać, zaopatrując się wcześniej w odpowiedni asortyment. Będą to Dzień Dziecka, Black Friday (przy czym pamiętajmy, że dotyczy to dość wąskiej grupy produktów i nawet jeżeli nie dysponujemy asortymentem, którego cenę jesteśmy w stanie znacząco obniżyć, to tak czy owak, przygotujmy się na ten dzień, pamiętając, że mogą na tym skorzystać inne produkty w ramach tak zwanej odsprzedaży, tzn., że klient zdecyduje się na towar z przeceny, ale być może będzie przy okazji zainteresowany jeszcze dodatkowym asortymentem). O sprzedaży świątecznej już pisaliśmy, warto więc dodać do tego jeszcze czas Walentynowy, gdzie sprzedają się różnego rodzaju produkty spersonalizowane, gadżety, ozdoby z motywem serca. Podobnie jest z czasem komunijnym, gdzie wciąż dominuje klasyka, czyli zegarki i złote medaliki. Owszem – przeczytamy w prasie, że klienci decydują się nawet na quady, czy drony, ale pamiętajmy, że to dość wąski obszar odbiorców.
Każdy pomysł
Zatem podsumowując – jak się okazuje – każdy pomysł na sprzedaż jest dobry, jeżeli tylko zrobimy właściwe rozeznanie i potrafimy dodatkowo wykorzystywać te momenty w sprzedaży, które wzmagają ruch. Niewątpliwie najczęściej kupowanymi produktami w handlu elektronicznym pozostają odzież, obuwie, kosmetyki, książki, sprzęt RTV, odzież sportowa i artykuły dziecięce. My szukajmy w tym obszarze odpowiedniej niszy, jeżeli zaczynamy przygodę z e-commerce lub poszerzajmy nasz asortyment o te produkty, które sezonowo znajdują nabywców.
Zapraszamy do kontaktu
Parking Paczek oferuje przy każdym rodzaju e-sklepu pomoc logistyczną i profesjonalną obsługę. Z nami możecie być pewni odpowiedniej obsługi klienta, począwszy od przyjęcia zamówienia po wysyłkę i kontakt z kupującym. Zapraszamy do kontaktu.