W e-commerce funkcjonuje kilka rozwiązań logistycznych, które umożliwiają przekazanie zamówionego towaru do klienta. Wśród nich znajduje się cross-docking, który w dużym uproszczeniu opiera się na zasadzie krótkotrwałego magazynowania, a dokładniej na bieżącym przepakowaniu towarów i przesyłaniu ich w miejsce docelowe. Parking Paczek specjalizuje się w fulfillment, czyli udostępnia e-sklepom miejsca magazynowe, zamówione towary komplementuje, a dzięki umowom z firmami kurierskimi, dostarcza je w odpowiednie miejsca w Polsce, jak i poza jej granicami. Niemniej warto wiedzieć, że nie jest to jedyny model logistyczny. Handel elektroniczny pomimo tego, że jest młodą dziedziną gospodarki, wypracował rozwiązania dla różnych potrzeb sprzedażowych. Fulfillment to jedna z bardziej popularnych i chętnie wykorzystywanych zasad, umożliwiająca sprawną i szybką obsługę klienta. Nie trzeba dodawać, że posiadanie własnego magazynu jest kolejnym przykładem na to, jak można prowadzić e-biznes. Jeżeli zgodzimy się, że są to dwa główne rozwiązania, z którymi spotkamy się w e-sprzedaży, to musimy wiedzieć, że nie są one jedyne. W tym artykule więcej miejsca poświęcimy wspomnianemu wyżej rozwiązaniu, jakim jest cross-docking.
Czym jest cross-docking?
Najprościej będzie jeżeli powiemy, że cross-docking, to model, w którym sprzedawca oferuje w swoim e-sklepie towary wielu dostawców. Nie ma ich na magazynie, ale kiedy klient składa zamówienie, sprzedawca zamawia towar u dostawcy, ten dostarcza go do magazynu, w którym produkt nie jest magazynowany, a od razu przepakowany (w tzw. strefie przeładunku) i dostarczany do klienta. Taki magazyn najprościej można sobie wyobrazić w ten sposób, że mamy podłużną przestrzeń, gdzie z jednej strony rozładowywany jest towar, następnie komplementowany i przekładany do środków transportu, czekających na zamówione produkty po drugiej stronie magazynu.
Widzimy zatem, że na pierwszy rzut oka cross-docking jest rozwiązaniem, którego celem jest pewien rodzaj optymalizacji kosztów, związanych z utrzymaniem magazynu. Przede wszystkim jest to związane z tym, że eliminuje się w ten sposób długotrwałe magazynowanie towaru. W konsekwencji właściciel e-sklepu nie inwestuje w towar, który znajduje się w magazynach (czy to będzie jego magazyn, czy na zasadzie fulfillment, to nie ma teraz znaczenia). Składa zamówienie dopiero wtedy, kiedy ma miejsce transakcja w jego e-sklepie. A poza tym, odbierając towar w jednym miejscu magazynu i przygotowując go jednocześnie do wysyłki, właściciel e-sklepu ma możliwość przygotować wysyłkę na swoich zasadach. To znaczy, że towar ostatecznie będzie w opakowaniach z logo jego firmy, a w środku paczki wszystkie niezbędne dodatki takie, jak próbki produktów, bony rabatowe itp., czy spersonalizowane akcesoria.
Rodzaje cross-dockingu
Cross-docking najczęściej spotkamy w trzech odsłonach. Będą to:
- Cross-docking gotowych/pełnych palet
- Cross-docking zamówień skompletowanych
- Cross-docking z kompletacją w punkcie przeładunkowym
Spróbujmy je w kilku słowach omówić, chociaż zapewne już ich nazwy wyraźnie sugerują na czym polega ich sens.
W przypadku gotowych palet mamy do czynienia najczęściej z towarem o dużych gabarytach. Czyli jest on rozładowany z jednej strony magazynu i od razu przeładowany do drugiego środka transportu.
Zamówienia skompletowane (przez dostawcę), to rzadko spotykany model, ale rzecz jasna możliwy. Jak można się domyślić, towar dostarczany przez dostawcę jest już gotowy do wysyłki. Ale nie na zasadzie gotowej palety, tylko w oparciu o dokładne informacje od sprzedającego, który instruuję dostawcę o konkretnych zamówieniach towaru, które są skompletowane u dostawcy. Tak dostarczone do stacji przeładunkowej, są rozdzielane i rozsyłane do klientów.
Ostatnim rodzajem będzie cross-docking z kompletacją w miejscu przeładunkowym. Jest to model, jak sama nazwa wskazuje, gdzie wysyłka jest przygotowywana w miejscu przeładunku. Czyli dostawca przesyła towary, a obsługa magazynu z różnych produktów kompletują poszczególne zamówienia i dostarczają je klientom. Owszem, nie wszystkie palety od dostawy w takiej sytuacji zostaną całkowicie opróżnione. Będę więc magazynowane, by wykorzystać je przy kolejnym zamówieniu.
Jak wspominaliśmy wcześniej Parking Paczek specjalizuje się w innym modelu e-commerce, jakim jest fulfillment. Za chwilę w kilku słowach omówimy ten rodzaj obsługi logistycznej, ale teraz skupmy się na dropshippingu. Gdyby porównać go z cross-drockingiem, może się wydawać na pierwszy rzut oka, że są one podobne. Różnica między nimi jest jednak zasadnicza.
Dropshipping
Dropshipping jest rozwiązaniem, wydaje się, wygodnym, omijającym koszty, związane z magazynowaniem towaru i obsługą samego magazynu. Polega na tym, że prowadząc e-sklep, właściciel, dzięki współpracy z dostawcami (hurtownie, producenci itp.), przyjmuje zamówienie od klienta, następnie informowany o tym jest dostawca, który zajmuje się wysyłką. W niektórych opracowaniach znajdziemy informacje, że dropshipping należy do jednej z najpopularniejszych metod w e-commerce. Trzeba wyraźnie powiedzieć, że najczęściej spotkamy się z tym modelem przy okazji wielkogabarytowych towarów, które trudne są w magazynowaniu i – co by nie mówić – stanowią pewien problem. Po drugie sprzedaż elektroniczna jest na tyle zróżnicowana, że mniejsi producenci, związani na przykład z lokalnymi produktami, nie wiążą się z dużymi hurtowniami, które w tym modelu będą zajmować się dostarczaniem ich towaru do klienta.
Fulfillment
Ten rodzaj obsługi logistycznej zakłada przejęcie wszystkich obowiązków, związanych z magazynowaniem towaru, przyjmowaniem zamówień oraz wysyłką. Przy czym ten drugi aspekt, związany z przyjmowaniem zamówień, najczęściej polega na tym, że dzieje się to za sprawą platformy, do której dostęp ma również obsługa magazynu. Zatem jeżeli klient zamawia w sklepie towar, to zamówienie to jest jednocześnie widoczne u sprzedawcy, jak i dla obsługi, współpracującej z e-sklepem w ramach fulfillment. Daje to jednocześnie możliwość nadzorowania realizacji zamówień. Warto dodać, że najczęściej ten rodzaj współpracy polega na tym, że obsługa magazynu ma wiedzę na temat tego, w jaki sposób towar od konkretnego sprzedawcy ma być kompletowany i w jakiej formie dostarczany do klienta. W tym systemie możliwe jest również to, że zewnętrzny operator będzie zajmował się przyjmowaniem reklamacji oraz zwrotów towarów i zgodnie z ustalonymi zasadami reagował na obie ten czynności, będące integralną częścią e-commercu.
Zalety i wady cross-dockingu
Nie będzie tajemnicą, że każdy z tych modeli ma swoje zalety i wady. Nic nie jest doskonałe. To od nas w dużej mierze zależy i od naszego planu biznesowego, który z tych modeli będzie dla nas najlepszym rozwiązaniem. Innymi słowy, wybór którego z nich, pozwoli nam jak najlepiej prowadzić własny e-biznes.
Zaletami tego rozwiązania to na pewno redukcja magazynów, jeżeli rzecz jasna wcześniej korzystało się z przestrzeni magazynowej lub zmniejszenie miejsca magazynowego. Niewątpliwie korzyścią są mniejsze koszty, związane, najogólniej rzecz mówiąc, ze składowaniem towarów, ich obsługą, ochroną magazynu, jak i samych towarów oraz tworzeniem zapasów. Wydaje się też, że ten model może w niektórych przypadkach przyspieszyć wysyłkę towaru.
Do wad tego modelu należałoby zaliczyć potrzebę bardzo dokładnej synchronizacji dostawców, których produkty miałyby docierać do klientów. Ryzyko utraty kontroli nad tym, co jest przyjmowane, co wysyłane, a co magazynowane. Trzecim, dość oczywistym problem jest możliwość pojawienia się chaosu w sytuacji, kiedy trzeba odbierać towar od dostawcy i jednocześnie przygotować wysyłkę i zapakować ją na środek transportu.
Zapraszamy do kontaktu
Parking Paczek zajmuje się pełną obsługą logistyczną firm, zajmujących się e-sprzedażą. Oferujemy przestrzeń magazynową, przyjmowanie towaru oraz profesjonalne przygotowanie do wysyłki. Zapraszamy do kontaktu:
Magazyn e-commerce
Przyczyna Dolna 13
67-400 Wschowa
Telefon : +48 505 679 562
Mail: kontakt@parkingpaczek.pl
Lub:
Biuro Warszawa
- Rozłucka 16/13
04-020 Warszawa
Telefon : +48 500 668 383
Mail: adrian@parkingpaczek.pl