Outsourcing w ecommerce mówiąc najprościej ma miejsce wtedy, kiedy właściciel e-sklepu dochodzi do wniosku, że jego biznes będzie działał lepiej, jeżeli część swoich zadań przerzuci/przeniesie na zewnętrznego wykonawcę. Można ten mechanizm nazwać na wiele sposobów – redukcją kosztów, optymalizacją całego procesu, związanego z działaniem e-sklepu, racjonalizacją kosztów, wynikających z prowadzenia firmy itp.. Mówiąc najprościej outsourcing ma miejsce wtedy, kiedy część czynności, wykonywanych w ramach swojej firmy, można wykonać taniej. Rzecz jasna mamy z tym do czynienia tylko wówczas, kiedy na rynku dostępny jest zewnętrzny podmiot, oferujący te zadania na wysokim poziomie, a pomimo tego, nadal jest to korzystne dla e-sklepu. Warto w tym miejscu dodać, że Parking Paczek powstał właśnie w tym celu. Jesteśmy firmą, która proponuje pełną paletę usług logistycznych (od magazynowania towaru do wysyłki), a co za tym idzie, profesjonalną obsługę i realizację zamówień.
Outsourcing w ecommerce nie pojawił się jedynie dlatego, że na rynku znalazły się zewnętrzne podmioty z atrakcyjną ofertą. Owszem, ma to ogromne znaczenie, ale korzyści jest zdecydowanie więcej. I w tym artykule spróbujemy je omówić.
Outsourcing w ecommerce jako szansa
Wraz z rozwojem ecommerce dla wszystkich stało się jasne, że pojawiają się inne czynniki, które zdecydowanie promują to rozwiązanie. Wynikają one w dużej mierze z logiki kapitalizmu. W handlu elektronicznym pojawia się coraz więcej e-sklepów, które starają się przyciągnąć uwagę klientów. Żeby to zrobić, obserwując jednocześnie konkurencję, trzeba postawić na usługi, które będą odznaczać się wysoką jakością. A to z kolei sprawia, że outsourcing w ecommerce jest nie tylko efektem racjonalizacji kosztów, ale przede wszystkim szansą. To znaczy, że zewnętrzny operator pozwala skupić się na tym, jak lepiej, ciekawiej, zgodnie ze współczesnymi trendami, wypromować swój e-biznes. Drugim takim aspektem, na który warto zwrócić uwagę, to specjalizacja pracy. Ten czynnik jest szeroko omawiany w każdej pozycji na temat zarządzania. Niemniej pozwala on w poszczególnych obszarach ecommerce doprowadzić do sytuacji, gdzie mamy w naszym otoczeniu osoby, które świetnie radzą sobie w obrębie konkretnych działań. Zatem nie mamy w takiej sytuacji do czynienia z tym, że każdy zna się na wszystkim, co jak wiadomo, nie zawsze przynosi oczekiwane rezultaty. A raczej jesteśmy pewni, że wyodrębnione specjalizacje pozwalają poszczególnym zespołom pracować zdecydowanie wydajniej. A co za tym idzie są gotowe w każdej chwili, dostosować się do zmieniających się trendów, wcześniej je zauważając, rozumiejąc ich strukturę i celowość, a także dynamikę. Tym samym outsourcing w ecommerce wychodzi naprzeciw tego typu oczekiwaniom. A Parking Paczek jest świetnym przykładem na to, jak można tę specjalizację utrzymywać na wysokim poziomie.
Outsourcing w ecommerce: magazyn, logistyka, fulfillment
Zwracamy uwagę, że outsourcing w ecommerce, to przede wszystkim szansa dla e-sklepu. Działania Parkingu Paczek, a więc wszystko to, co robimy, jak działamy, na co zwracamy uwagę, opisywaliśmy wielokrotnie. Warto zajrzeć do obszernych tekstów, które są dostępne na głównej stronie pod hasłami: Magazyn, Logistyka i Fulfillment. Tam omawiamy szczegółowo te zagadnienia, ale z naszej perspektywy. Kładziemy nacisk, jak poszczególne elementy naszych działań, wpisują się w szerokim rozumieniu w zjawisko zwane handlem elektronicznym. Tutaj natomiast więcej miejsca chcemy poświęcić naszym partnerom, a ogólniej e-sklepom, które już korzystają z zewnętrznych operatorów logistycznych lub właśnie stoją przed taką decyzją.
Zatem główne korzyści z outsourcingu w ecommerce pozwalają:
a) skoncentrować się na najważniejszych celach e-sklepu
b) personel e-sklepu koncentruje się na podstawowych jego funkcjach, a sam poziom zatrudnienia dzięki zewnętrznej logistyce, jest zdecydowanie mniejszy
c) teoretycznie zlecenie logistyki na zewnątrz, powinno gwarantować dostęp do specjalistycznej wiedzy
d) pomniejszone są nakłady finansowe na utrzymanie bazy technicznej i wszystkiego, co się z tym wiąże (amortyzacja regałów, ubezpieczenie magazynu, dbałość o właściwe warunki magazynu przede wszystkim w okresie zimowym i letnim)
e) jeżeli mamy do czynienia z firmą, która ma szerszy zakres działań, a e-sklep jest jednym z nich, to na pewno odchodzi tutaj zakres obowiązków, związanych z ewentualną rekrutacją, zaopatrzeniem itp.
W związku z tym, że Parking Paczek zajmuje się pełną, logistyczną obsługą e-sklepów, zwracamy uwagę na ten aspekt outsourcingu, w którym się specjalizujemy. Warto jednak przy okazji wskazać na inne jego elementy.
Outsourcing w ecommerce – marketing, kampanie, księgowość
Outsourcing w ecommerce to również cała paleta innych usług, które można przenieść na zewnętrznego operatora. Pod warunkiem rzecz jasna, że jest to z punktu widzenia e-sklepu racjonalne biznesowo. Mogą zatem to być działania marketingowe. Przede wszystkim te, które pozwolą, że sklep internetowy będzie dobrze pozycjonowany przez Google. Nie jest tajemnicą, że prowadzenie konta na facebooku lub instagramie, można prowadzić samemu. Niemniej planowanie kampanii reklamowych na wymienionych portalach społecznościowych, wymaga już większej uwagi i wiedzy przede wszystkim ze względu na przepalanie budżetów. Firmy, które specjalizują się w tych działaniach, doskonale są w stanie dostosować treść takiej kampanii do potrzeb potencjalnego odbiorcy. Wszystko zależy zapewne od tego, czy dany e-sklep wyznaczy wśród swoich pracowników jedną osobę, która od czasu do czasu będzie planować działania marketingowe, czy zleci te działania na zewnątrz, zdając sobie sprawę, że będę one miały miejsce raz na jakiś czas.
Outsourcing w ecommerce to między innymi działania księgowe, które są również jednym z tych obszarów, które najchętniej są zlecane na zewnątrz. Wydaje się też, że nie wymagają one tutaj szerokiego omówienia. Jest to praktyka tak powszechna, że wystarczy, iż w tym miejscu zaznaczymy jedynie, że jest to szeroko praktykowane w handlu elektronicznym.
Outsourcing w ecommerce – znaczenie specjalizacji
Warto też chwilę poświęcić miejsca na bardziej szczegółowe omówienie na czym polega specjalizacja w zewnętrznej obsłudze logistycznej w ecommerce. Jest powszechnie wiadomo, że klienci zawsze będą szukać tańszej oferty. Niemniej coraz częściej do głosu dochodzą inne cechy, związane ze sprzedażą produktów w e-sklepach. Od pewnego czasu zwraca się uwagę na fakt, że poza jednostkową ceną konkretnego asortymentu, klienci zwracają uwagę na czas dostarczenia przesyłki. W tym obszarze obserwujemy coraz większą konkurencję i podnoszenie poprzeczki obsługi w tym zakresie na coraz to wyższy poziom. Jeżeli do niedawna zwracano uwagę, że realizacja zamówienia ma miejsce tego samego dnia, jeżeli wpłynęło ono do godziny 13-14. To obecnie czas ten jest coraz częściej przesuwany i możemy się spotkać z takimi ofertami, gdzie zamówienie złożone do godziny 17:00 ma szansę opuścić magazyn tego samego dnia. Oczywiście w tym wariancie dużo zależy od ofert firm kurierskich. Jeżeli jest ona nawet o tak późnej porze odebrać towar, to na pewno będzie pożądanym partnerem na rynku ecommerce. Niemniej obok tych dwóch czynników, czyli ceny produktu i czasu dostarczenia przesyłki, kolejnym elementem jest wygląd przesyłki.
Outsourcing w ecommerce – wygląd przesyłki
W tym zakresie outsourcing w ecommerce ma spore osiągnięcia. Przede wszystkim dlatego, że zewnętrzne magazyny obsługują najczęściej różne e-sklepy o rozmaitej specyfice. Będziemy mieli w związku tym do czynienia z produktami o różnej wielkości, wadze, ale także odporności na wstrząsy, czy upadki. Innymi słowy, to właśnie po stronie obsługi logistycznej stoi najważniejsze zadanie, by w odpowiedni sposób przygotować zamówiony towar do wysyłki. Istnieją badania, które mówią, że jeszcze do niedawna zwrot uszkodzonych towarów wynosił spory odsetek. Jest to coś, co od samego początku handlu elektronicznego jest nieustannie podnoszone, ulepszane i czemu poświęca się wiele uwagi. Tym bardziej, że dla klienta, składającego zamówienie, nie tylko ochrona zamówionego towaru ma znaczenie, ale również sposób, w jaki produkt został przygotowany do wysyłki.
Outsourcing w ecommerce – odpowiednie komplementacja
Znaczenie komplementacji w tym zakresie widoczne jest chociażby w tym, że pojawiły się na rynku maszyny, które pozwalają w sposób szybki, a przy tym ekologiczny, przygotować w sposób odpowiedni towar do wysyłki. Zgniatają one papier, który służy jako wypełniacz. Warto dodać, że jeżeli znajdziemy na rynku maszynę, którą producent dostarczy nam za darmo, to zrobi to pod warunkiem, że będziemy właśnie u niego zaopatrywać się w potrzebny papier. Specjalizacja, na którą zwracamy w tym artykule szczególną uwagę, polega przede wszystkim na tym, aby dobrać odpowiedni wypełniacz. Na rynku znajdziemy wiele wariantów. Będzie to nie tylko gotowy papier z urządzenia, o którym wspomnieliśmy wyżej, ale na przykład skrawki z tektury, które osiągamy dzięki wykorzystaniu kartonowych odpadów. Przy czym musimy sobie tutaj zdawać sprawę, że wbrew pozorom te skrawki się pylą i jeżeli towar, który wysyłamy, nie wymaga w tym zakresie szczególnej ochrony, możemy je wykorzystać. Jeżeli jednak będzie to miało jakikolwiek wpływ na wartość produktu, będzie trzeba szukać innego rozwiązania. Już po tym krótkim opisie widać, że rozeznanie w tak wąskiej dziedzinie, wchodzącej w skład logistyki sklepów internetowych, wymaga odpowiedniej wiedzy, a co za tym idzie właściwego wyboru wypełnienia przesyłki.
Outsourcing w ecommerce – skontaktuj się z nami
Parking Paczek jest doświadczoną firmą na rynku ecommerce. Oferujemy e-sklepom obsługę każdego zamówienia od początku do końca. Magazynujemy towar, kompletujemy produkty, przygotowujemy odpowiednie opakowanie i w ten sposób jesteśmy gotowi na przekazanie przesyłki w ręce kurierów. Wysoka jakość obsługi magazynowej oraz profesjonalny i doświadczony zespół, to nasz znak rozpoznawczy.
Kontakt z nami:
Magazyn e-commerce
Przyczyna Dolna 1
67-400 Wschowa
Telefon : +48 505 679 562
Mail: kontakt@parkingpaczek.pl
Biuro ParkingPaczek
Telefon : +48 501 486 584
Mail: biuro@parkingpaczek.pl