E-commerce krok po kroku

Czytaj Dalej

Wszystkie badania wskazują, że wartość rynku handlu internetowego w Polsce rośnie z roku na rok. Można z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, że wzrost ten na tle Europy Środkowej jest znaczny i Polska wybija się tutaj na lidera. Obecnie, kiedy pandemia zaburzyła dotychczasowe nasze nawyki, e-commerce ma się coraz lepiej. Stąd zainteresowanie coraz większej liczby osób założeniem i obsługą sklepu internetowego. Nawet jeżeli wydaje się, że to bułka z masłem, warto poznać główne wymogi, które sprawią, że e-biznes będzie opłacalny. Nie wystarczy jedynie dostęp do Internetu i pomysł na to, co chcielibyśmy sprzedawać. W tej branży o powodzeniu decydują jeszcze inne czynniki.

Dla osób, które stawiają pierwsze kroki w e-commerce może się wydawać, że sprzedaż internetowa jest gwarancją pewnego dochodu. Owszem, jest, ale wymaga, jak każdy inny biznes, ciężkiej pracy, systematyczności, ale przede wszystkim znajomości wszystkich detali, które składają się na sukces. A trzeba wiedzieć, że w biznesie, szczególnie internetowym, pomyślność mierzona jest często cyklicznością zainteresowania klientów towarem, który oferujemy, szybkością dostawy, umiejętnością radzenia sobie ze zwrotami itp.

Nasze doświadczenie w tym zakresie obejmuje przede wszystkim obsługę sklepów internetowych. Zajmujemy się magazynowaniem towaru, przyjmowaniem zamówienia, komplementacją zamówionego towaru i wysyłką za sprawą firm kurierskich. Zajmujemy się tym od lat, a w tym czasie wiele firm nam zaufało, co przełożyło się na owocną współpracę. Dlatego też zwrócimy uwagę na kilka ważnych zagadnień, które są istotne w e-commerce, aby biznes internetowy nie był dla was pasmem frustracji, ale profesjonalnym osiąganiem zakładanych celów. I od tego właśnie spróbujmy, czyli od oferty sklepu internetowego.

E-commerce – na co zwrócić uwagę

Nie będzie przesadą, jeżeli napiszemy, że liczy się pomysł. To znaczy, czy wiemy, co chcemy sprzedawać, a jeżeli tak, to w jaki sposób zainteresujemy tym potencjalnych klientów. Na tym etapie warto omówić w tym zakresie kilka fundamentalnych zasad.

Po pierwsze, musimy sobie jasno sprecyzować klienta, który ma być odbiorcą naszej oferty e-commerce. Będzie nam to potrzebne podczas kampanii reklamowej. Jeżeli sobie na tym etapie dobrze go zdefiniujemy, nie będzie dla nas tajemnicą, na co zwrócić uwagę, kiedy zdecydujemy się na promocję e-sklepu i towarów, znajdujących się w nim. Kolejne pytania, na jakie musimy sobie odpowiedzieć, wynikają z tego pierwszego rozpoznania. To znaczy, że koniecznością jest sprawdzić, czy jest na ten towar/y zapotrzebowanie na rynku. Jeżeli jest, to czy zainteresowanie produktem będzie regularne, czy sezonowe. Niewątpliwie cena towaru również powinna być na tym etapie określona, czyli innymi słowy ważna jest tutaj kwestia, ile klient mógłby zapłacić za to, co jest w naszej ofercie.

Warto jednocześnie mieć wiedzę o tym, jak wygląda to u konkurencji i czy Twoja oferta jest unikalna lub co ma takiego istotnego, co przyciągałoby uwagę odbiorcy. W jaki sposób będziesz na te unikatowe lub wyjątkowe cechy zwracał uwagę klientom – to kolejne pytanie, wymagające zastanowienia. Na koniec – biorąc pod uwagę tylko ten zakres, dobrze jest mieć co najmniej zarys tego, jakbyśmy chcieli przekonać naszych klientów do polecania zakupów w naszym e-sklepie.

Współpracownicy i partnerzy

Drugim obszarem, który będzie nas interesował przy planowaniu e-sklepu to określenie tego, czy zajmujemy się tym samodzielnie, czy we współpracy z doświadczonymi partnerami. Dlaczego to takie ważne? Ponieważ wiąże się to z racjonalizacją kosztów, związanych z obsługą e-commerce. Na ten proces składają się między innymi wspomniana już przestrzeń magazynowa, obsługa magazynu, przygotowanie wysyłek oraz organizacja pracy, związana z przyjmowaniem reklamacji i zwrotów oraz kontakt z klientami. Nie można zapominać również o współpracy z firmami kurierskimi.

A jakie konkretnie aspekty powinniśmy wziąć pod uwagę? Otóż warto tutaj odpowiedzieć sobie na pytania nie tylko o to, czy samodzielnie chcemy prowadzić e-biznes. Istotne są tutaj szczegóły. Ponieważ za każdym towarem, który pojawi się na platformie sprzedażowej, idzie zdjęcie produktu, jego opis, a przede wszystkim wprowadzenie go do systemu. Warto na pewno rozważyć, kto będzie zajmował się rozliczaniem finansów oraz wspomnianymi czynnościami, wymienionymi akapit wyżej. Jakkolwiek sobie nie odpowiemy na te pytania, warto, by te wszystkie kwestie zweryfikować w rozmowie z profesjonalistami, którzy mają w tym zakresie doświadczenie i są w stanie wskazać nam, czy nasza ocena jest racjonalna.

Niewątpliwie kolejnym krokiem będzie wytypowanie dostawców, którzy zapewnią nam towar, produkty, oferowane przez nasz e-biznes. Doświadczenie mówi, że warto być pewnym, która hurtownia gwarantuje nam dostawę w konkretnych terminach. Co zrobimy, jeżeli istnieje zagrożenie, że towar nie zostanie dostarczony na czas. Czy jesteśmy w stanie szybko w takiej sytuacji zareagować i zapewnić sobie alternatywne rozwiązanie. Na pewno trzeba sobie odpowiedzieć na pytanie o system rozliczania dostaw – czy będzie to płatność z góry, czy z wyznaczonym terminem. Oczywiście istotne jest – i wymaga to zastanowienia – czy produkt z hurtowni będzie bezpośrednio dostarczany do klienta, czy też do naszego lub wynajętego magazynu.

Z jakim budżetem zaczynamy

Budżet na start jest zasadniczą kwestią w e-biznesie. Jeżeli zaczynamy, to musimy sobie zdawać sprawę, że nikt o tym nie będzie wiedział, jeżeli nie postaramy się, aby informacja o tym dotarła do potencjalnych klientów. Niewątpliwie, żeby tego dokonać, potrzebny jest fundusz, który przeznaczymy na promocję. Bez tego, nawet przy dobrych chęciach i nawet gdyby istniał potencjalny odbiorca naszych towarów, to jeżeli nie będzie on wiedział o naszym istnieniu, nigdy nie podejmie działań,  zmierzających do zakupu towaru. Przy skalowaniu budżetu na start warto mieć na uwadze sprawy, które niekoniecznie mogą nas na początku interesować. Są to choćby potrzebne środki na hosting, domenę, certyfikat SSL, jak i wspomniany czas, jaki będzie potrzebny do przygotowania towaru, celem zamieszczenia go na witrynie sklepowej. Podobnie rzecz się ma z przygotowaniem materiałów promocyjnych. Przede wszystkim ten ostatni aspekt jest ważny, ponieważ na rynku e-biznesu każdy kto się tym zajmuje, wkłada środki w promocję. Zatem nie tyle chodzi o to, by przygotować odpowiedni materiał, ale bardziej o to, by ten materiał się wyróżniał na tle innych, przykuwał uwagę klienta.

Zwracaliśmy uwagę już na to, że niezbędny w e-sklepie jest pomysł na prezentowanie produktów sprzedażowych. Musimy sobie zdawać sprawę, że pod względem mamy do czynienia z daleko posuniętą profesjonalizacją. Co wiąże się z tym, że nasi potencjalni klienci, mogący być zainteresowani naszym towarem, są przyzwyczajeni do pewnego standardu prezentowania produktów w e-sklepach. Dlatego warto przyjrzeć się jak to wygląda w innych miejscach, szczególnie tych, o których mamy wiedzę, że prowadzą z sukcesem sprzedaż internetową. W tym zakresie na pewno będziemy musieli sobie odpowiedzieć na pytanie, czy klient będzie miał możliwość porównywania między sobą produktów, czy będą to tylko fotografie, czy może zdecydujemy się na video-prezentacje. Istotny jest opis produktu, a więc należałoby rozważyć, czy korzystamy z treści producenta, czy raczej sami będziemy zajmować się treścią, omawiającą najważniejsze cechy danego towaru.

Magazyn i logistyka

Prawdę mówiąc jest to osobny rozdział aktywności e-biznesu, któremu poświęca się obecnie obszerne opracowania. Na potrzeby tego artykułu, ale również bazując na doświadczeniu Parkingu Paczek, warto zwrócić uwagę na to, gdzie chcemy przechowywać produkty, oferowane w e-sklepie? U siebie, czy w wynajętych magazynach? Koniecznie trzeba zdawać sobie sprawę, że to pierwsze rozwiązanie wiąże się z tym, czy posiadamy na tyle miejsca, które pozwoli nam w następnych krokach sprawnie przygotować towar do wysyłki. Jest to ważne, ponieważ niezbędna jest przestrzeń nie tylko do magazynowania towaru, ale również do wysyłki. To dzięki temu komplementowanie towaru, przeznaczonego dla klienta, może odbywać się w dogodnych warunkach, a przy większej ilości zamówień, dobrze zorganizowany.

Towar kierowany do klienta

Co jest najważniejsze dla kupującego, kiedy już podejmie decyzję o zakupie towaru? Oczywiście jest to szybkość dostawy, ale także – co może być zaskoczeniem – prosta procedura, umożliwiająca jego zwrot oraz koszty dostawy. Nie sposób w tym zakresie wyznaczyć, co jest priorytetem dla kupującego. Dla jednego będzie to koszt dostawy, dla innego szybkość dostawy, bez względu na koszty. Jak podpowiada doświadczenie każdego z nas – są to sprawy indywidualne i często wynikają z określonego kontekstu.

Ważną kwestią są wspomniane zwroty towarów. Otóż jedną z cech e-biznesu są zwroty. Aby dobrze sobie z nimi radzić, trzeba to dobrze opisać w regulaminie. Najczęściej korzystanie z e-sklepu wiąże się z akceptacją takich zapisów. Jeżeli mamy to dobrze te procedury określone, przejrzyście i czytelnie, to nie powinniśmy mieć z tym problemów. Niemniej musimy mieć na uwadze, jakie są z tym związane koszty. Na pewno, jeżeli nasz e-biznes będzie się rozwijał, możemy zacząć myśleć również o wysyłkach za granicę. Warto to rozważyć, by być odpowiednio przygotowanym, gdyby się okazało, że jest popyt na nasz towar poza granicami kraju.

Reklama i promocja

Każdy zdaje sobie sprawę, że nawet jeżeli będziemy oferować klientom najlepszy i najatrakcyjniejszy towar pod słońcem, to istotne jest, czy potencjalny kupujący ma wiedzę o naszej ofercie. Zatem istotne jest, aby zaplanować, jak chcemy poinformować potencjalnych klientów. Jak ich namówić, zachęcić do zakupu. Osobną sprawą jest pozycjonowanie naszych usług, ponieważ doskonale zdajemy sobie sprawę, że w e-biznesie jest to niezwykle ważne zagadnienie. Zatem przed nami jest odpowiedź na pytanie, jak chcemy nie tylko dotrzeć do klienta, ale również co zamierzamy, aby w przeglądarkach internetowych, nasza oferta nie była jedną z ostatnich na liście, do której potencjalny klient może nawet nie dotrzeć.

Podsumowanie

Opisane wyżej zagadnienia należą do jednych z ważniejszych, które musimy wziąć pod uwagę, zakładając e-biznes. Gdybyśmy je mieli najkrócej podsumować, to istotne są trzy zagadnienia, które warto rozważyć. Zatem po pierwsze – dobrze przemyślany pomysł na e-sklep. Po drugie – jego obsługa, a po trzecie – dotarcie do klienta z naszą ofertą. Każdy z tych punktów wymaga osobnej  analizy i podjęcia strategicznych decyzji.

Doświadczenie Parkingu Paczek, związane jest z obsługą e-commerce. Zajmujemy się magazynowaniem oraz wszystkimi czynnościami, które dotyczą profesjonalnym przyjmowaniem zamówień, przygotowaniem towaru do wysyłki oraz gwarancją, że towar zostanie odebrany przez firmę kurierską i dostarczony na miejsce. Zapraszamy do kontaktu i współpracy.

KONTAKT

Zapraszamy do rozmowy.

Biuro Warszawa

ul. Rozłucka 16/13
04-020 Warszawa
Telefon : +48 500 668 383
Mail: adrian@parkingpaczek.pl

Magazyn e-commerce

Przyczyna Dolna 1
67-400 Wschowa
Telefon : +48 505 679 562
Mail: kontakt@parkingpaczek.pl


Wiadomość
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w związku z Polityką prywatności

Poradnik ecommerce

E-commerce krok po kroku

Wszystkie badania wskazują, że wartość rynku handlu internetowego w Polsce rośnie z roku na rok. Można z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, że wzros..

Czytaj więcej..

Model 3PL i jego znaczenie w obsłudze sklepów internetowych

Może się zdarzyć, że magazyn, jakim dysponujemy w sprzedaży internetowej, przestaje nam wystarczać. Jeżeli tak jest, to znaczy, że nasz e-biznes się r..

Czytaj więcej..

Fulfillment w międzynarodowej sprzedaży

Nie jest tajemnicą, że e-commerce świetnie sobie radzi w sprzedaży międzynarodowej. Dla osoby, która zamawia produkt z Niemiec, Norwegii, czy Holandii..

Czytaj więcej..

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close