Fulfillment w międzynarodowej sprzedaży

Czytaj Dalej

Nie jest tajemnicą, że e-commerce świetnie sobie radzi w sprzedaży międzynarodowej. Dla osoby, która zamawia produkt z Niemiec, Norwegii, czy Holandii ten fakt jest doskonale znany. Można by nawet uznać, że dla konsumenta nie ma granic. I może on sięgnąć po towar w różnych miejscach, szczególnie, jeżeli ceny są konkurencyjne lub asortyment, którego szuka, znajduje się poza granicami jego kraju. Nieco inaczej sytuacja ta wygląda z perspektywy e-sprzedaży. Tutaj wymaga to przemyślanej obsługi, odpowiedniego marketingu, ale co najważniejsze – sprawnej logistyki. Z pomocą – szczególnie w tym trzecim segmencie – przychodzą profesjonalne usługi fulfillment. Innymi słowy są to zewnętrzne firmy logistyczne, które oferują tego rodzaju usługi, również na rynki zagraniczne. Począwszy od przyjęcia zamówienia, skompletowania go, po wysyłkę i obsługę zwrotu towarów oraz reklamacji.

Zanim jednak to omówimy warto przyjrzeć się, jak wygląda sprzedaż międzynarodowa w sektorze e-commerce. Badania, przeprowadzone przez firmy, zajmujące się analizą tego typu sprzedaży, zwracają uwagę, że w 2022 roku, zakupy przez Internet w około 17% będą dotyczyć towarów spoza kraju kupującego. Jest to trend, który rośnie i wydaje się, że nie będzie ona malał, ale rósł w następnych latach.

Sprzedaż na rynki zagraniczne

Jednocześnie sprzedaż na rynki międzynarodowe wcale nie jest tak chętnie podejmowana w Polsce. Bierze to się z obawy przed nowymi rynkami, gdzie obowiązują nieco inne przepisy. Za tym idzie przeświadczenie, że te rynki są niebezpieczniejsze i wcale nie muszą przynosić zakładanych dochodów. Jednak – jak pokazują te badania – obawy te, choć zrozumiałe, nie pokrywają się z rzeczywistością. Przy odpowiednim przygotowaniu do tego typu działalności, okaże się, że wiele pierwotnie zakładanych problemów, jest do przejścia. A wątpliwości rozwiewają się po zdobyciu odpowiedniej wiedzy.

Proces sprzedaży przebiega stopniowo

Dlatego warto zacząć proces sprzedaży międzynarodowej online stopniowo, wybierając na początek jeden kraj, badając jego rynek, trendy sprzedażowe, metody płatności, jakie tam są preferowane. Dobrze, jeżeli sprawdzisz ruch na swoim sklepie internetowym. Być może od razu zauważysz, że jego część pochodzi z określonego kraju. Jeżeli jest on spory, to warto zastanowić się i przeanalizować, jakie produkty są w kręgu zainteresowań odbiorców. Oczywiście trudno założyć, że od razu znajdziemy odpowiedź na to pytanie i będziemy mieli jasność. Niemniej jest to najprostszy sposób, aby sprawdzić, czy już teraz można z dużym prawdopodobieństwem stwierdzić, że część produktów oferowanych w twoim biznesie, posiada potencjalnych kupców na rynku zagranicznym.

Konsultacje z doświadczonym partnerem

Na pewno warto wszystkie dane, jakie zbierze się w tym czasie, skonsultować z osobą, która ma doświadczenie w sprzedaży na rynkach zagranicznych. Jeżeli po raz pierwszy zdecydowanie wychodzisz ze sprzedażą poza swój lokalny teren, najlepiej będzie, jeżeli poświęcisz mu więcej uwagi. Warto na jednym, nowym rynku, nauczyć się wszystkich mechanizmów, które z dużym prawdopodobieństwem, będą się powtarzać w innych miejscach. Przeanalizuj, jak sprawdzają się informacje, podane na stronie e-sklepu, jak odbierane są działania marketingowe, które podejmujesz. Pamiętaj, że platforma od tej pory powinna mieć wybór języka, w którym klient będzie przeglądał domenę oraz wybór waluty, która tylko uatrakcyjni wartość sprzedażową i sprawi, że klient będzie czuł się komfortowo.

Fulfillment i jego możliwości

Jednak ten scenariusz, opisany wyżej, pokazuje, jak może to wyglądać, ale nie wskazuje na najczęstsze problemy, które podnosi branża e-commerce. Nie będzie zapewne dla nikogo zaskoczeniem, jeżeli dodamy, że wiążą się one właśnie z szeroko rozumianym fulfillmentem, czyli kosztami dostawy, upływem czasu, w jakim otrzymuje, problemami technicznymi, ale również związanymi z uszkodzonymi paczkami, czy problemów, związanych z reklamacją i zwrotami (często stoi za tym bariera językowa).

Pełny outsourcing logistyki

Rzeczywiście rozwiązaniem tych kłopotów jest zewnętrzny operator, a właściwie pełny outsourcing logistyki. Jak pokazuje doświadczenie, e-sklepy coraz częściej korzystają z tego rozwiązania, ponieważ mają zagwarantowane kompletną usługę. Szczególnie, kiedy rośnie sprzedaż, pojawiają się nowi klienci, jest coraz więcej pracy, związanej z wysyłką towarów. Wtedy właśnie następuje wybór logistycznego operatora. Przypomnijmy, że jego zadania, to odbiór towaru, przechowywanie go w magazynie, w sposób bezpieczny i odpowiedzialny. W następnej fazie – zbierania zamówień, przygotowanie paczki do wysyłki, współpraca z firmami kurierskimi oraz obsługa reklamacji i zwrotów.

Wynegocjowane stawki kurierskie

W jaki sposób fulfillment usprawni sprzedaż za granicą? Najczęściej jest tak, że operatorzy logistyczni mają wynegocjowane z firmami kurierskimi bardzo atrakcyjne stawki. Wysyłają jednego dnia towary dla wielu e-sklepów, co pozwala im uzyskać ceny, które najczęściej są niedostępne dla jednego biznesu e-commerce. Warto więc wziąć to pod uwagę, bo być może koszty wysyłki nie zwiększą się zbytnio w porównaniu do tego, co obecnie oferujesz. Niewątpliwie firmy, zajmujące się fulfillmentem mają ogromne doświadczenie w tego typu sprzedaży. Zatem potencjalnie powinni sobie bez problemu poradzić z wysyłką towaru do innego kraju. Idzie za tym również efektywność ich pracy i umiejętność rozwiązywania problemów, które na tym odcinku pojawiają się najczęściej.

Gotowe procedury

Wraz z rozwojem firmy, skierowanej na nowe rynki, zwiększy się sprzedaż. Terminowość i jakość usługi wysyłkowej nie powinna na tym ucierpieć, zakładając, że logistyczny operator, ma na co dzień do czynienia z dużą ilością wysyłek. Często zdarza się i tak, że twój operator ma już tego rodzaju doświadczenie – nie tylko w wysyłce, ale również w kontakcie z rynkami europejskimi i nie tylko. To dodatkowy atut, który zapewni gotowe procedury, związane ze sprzedażą poza granicami kraju.

Najczęstsze obawy

Niemniej nawet przy tak zagwarantowanych udogodnieniach – polski e-commerce nadal jest ostrożny jeżeli chodzi o tego typu sprzedaż. Jakie najczęściej pojawiają się więc problemy, pytania, wątpliwości, związane z rynkami zagranicznymi?

Na pewno może odstraszać VAT, opłata cła i innych podatków. Prawdę mówiąc są to zagadnienia, z którymi na co dzień mają do czynienia pracownicy magazynowi, obsługujący branże e-commerce. Jest to dla nich chleb powszedni i współpracując z firmami kurierskimi, wysyłając towar, który przechodzi kontrolę celną, doskonale wiedzą, jakie dokumenty przygotować. Podobnie jest z terminowością przesyłek. Przed okresem pandemicznym przyjmowało się, że na terenie Unii Europejskiej – zamówiony towar dostarczany jest w ciągu 7 dni, a poza UE – w terminie 14 dni. Dzisiaj te terminy nieco uległy zmianie i są one umowne. Wszystko jednak wskazuje na to, że wrócą one na swoje miejsce, jeżeli tylko świat poradzi sobie z epidemią na dobre i w każdym miejscu.

Kolejny krok na drodze rozwoju firmy

Na pewno trzeba pamiętać, że tego typu działalnością zajmują się e-sklepy, które dobrze sobie radzą na rynku lokalnym. Mają – mówiąc kolokwialnie – w jednym palcu sprzedaż internetową, dobrze im ten biznes idzie i zamierzają zrobić kolejny krok, by firma się rozwijała. To rzecz jasna nie jest sztywny wymóg, ale analizując sytuację w e-commerce – tego typu rozwiązania, jak ekspansja na rynki zagraniczne, przebiega stopniowo.

Zapraszamy do kontaktu

Parking Paczek ma doświadczenie, jako operator logistyczny na rynku rodzimym, jak i zagranicznym. Zapraszamy do kontaktu z nami. Odpowiemy na wszystkie pytania i sprawimy, że Wasz biznes będzie się rozwijał jeszcze lepiej. Kontakt z nami:

Telefon : +48 500 668 383
Mail: adrian@parkingpaczek.pl
Telefon : +48 505 679 562
Mail: kontakt@parkingpaczek.pl

KONTAKT

Zapraszamy do rozmowy.

Biuro Warszawa

ul. Rozłucka 16/13
04-020 Warszawa
Telefon : +48 500 668 383
Mail: adrian@parkingpaczek.pl

Magazyn e-commerce

Przyczyna Dolna 1
67-400 Wschowa
Telefon : +48 505 679 562
Mail: kontakt@parkingpaczek.pl


Wiadomość
Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych w związku z Polityką prywatności

Poradnik ecommerce

E-commerce krok po kroku

Wszystkie badania wskazują, że wartość rynku handlu internetowego w Polsce rośnie z roku na rok. Można z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, że wzros..

Czytaj więcej..

Model 3PL i jego znaczenie w obsłudze sklepów internetowych

Może się zdarzyć, że magazyn, jakim dysponujemy w sprzedaży internetowej, przestaje nam wystarczać. Jeżeli tak jest, to znaczy, że nasz e-biznes się r..

Czytaj więcej..

Fulfillment w międzynarodowej sprzedaży

Nie jest tajemnicą, że e-commerce świetnie sobie radzi w sprzedaży międzynarodowej. Dla osoby, która zamawia produkt z Niemiec, Norwegii, czy Holandii..

Czytaj więcej..

Serwis wykorzystuje pliki cookies. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie plików cookies. Dowiedz się więcej

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close