3PL (Third Party Logistics) ecommerce, to inaczej logistyka firm trzecich w handlu elektronicznym. W tradycyjnym ujęciu modeli logistycznych spotkamy się z różnymi rozwiązaniami, które moglibyśmy podzielić na pięć modeli – od 1PL do 5PL. Ten pierwszy będzie polegał na tym, że sprzedawca sam dostarcza do klienta swój produkt. Ten ostatni wprowadza dodatkowego gracza, czyli producenta. Nas interesuje 3PL, ponieważ pojawia się tutaj outsourcing, czyli korzystanie z zewnętrznych źródeł logistycznych, przekazywanie im niektórych zadań i procesów, które muszą zostać zrealizowane, by zamówiony produkt trafił w ręce klienta. Parking Paczek idealnie wpisuje się w ten scenariusz. Specjalizujemy się w tym zakresie – od przyjęcia towaru, jego magazynowania po przygotowanie wysyłki, odpowiednią kompletację zamówionych produktów po przekazanie ich w ręce przewoźnika/kuriera. Ten model oferuje rozwiązania logistyczne, które są odpowiedzialne za realizację zamówienia. Przy czym klient zachowuje swobodę przy wyborze dostawcy i miejsca dostarczenia przesyłki.
Skontaktuj się z nami
Parking Paczek jest firmą, która idealnie wpisuje się w model logistyczny 3PL. Z doświadczenia wiemy, że dla sprzedającego wiąże się to z ograniczeniem kosztów, związanych z magazynowaniem towaru i i jego wysyłką. Za tym też idzie:
a) oszczędność czasu – e-sklep całą uwagę skupia na rozwoju własnego biznesu, zostawiając nam opiekę nad towarem
b) oszczędność pieniędzy – tańsze koszty magazynowania, a co za tym idzie mniejsze koszty, związane z liczbą pracowników
c) samodzielność – co należy rozumieć w ten sposób, że sprzedający decyduje o ilości magazynowanego towaru, dzięki czemu ma się większą kontrolę nad kosztami zamówień i jej obsługi
d) transparentność – jasne zasady między sprzedającym a dostawcą usług 3PL, czytelny dla obu stron model współpracy oraz cennik, dzięki czemu zdecydowanie łatwiej można zarządzać obsługą klienta
Parking Paczek gwarantuje przy tym doświadczenie, jakość, szybki czas realizacji zamówień, szybką reakcję w sytuacjach, kiedy zwiększa się ilość zamówień lub ma miejsce pilne zlecenie.
Dowiesz się więcej kontaktując się z nami:
Magazyn e-commerce
Przyczyna Dolna 1
67-400 Wschowa
Telefon : +48 505 679 562
Mail: kontakt@parkingpaczek.pl
Biuro ParkingPaczek
Telefon : +48 501 486 584
Mail: biuro@parkingpaczek.pl
3PL ecommerce – znaczenie value-added-services
Do najważniejszych usług modelu 3PL należą: magazynowanie towaru, pakowanie oraz wysyłka. Nie ma bardziej praktycznego i popularnego rozwiązania. Handel elektroniczny rozwija się na całym świecie. Niewątpliwie od czasu pandemii w latach 2020-2021 proces ten przyspieszył. Obok wymienionych czynności należy jeszcze wymienić komplementację oraz obsługę zwrotów i reklamacji. W tym rozwiązaniu najczęściej klienci mają kontakt z obsługą magazynu. W określonych przypadkach można jeszcze dodać do tego zakresu usługi value-added-services (VAS), czyli takie, które podnoszą wartość produktów. Może to przybrać różny charakter w zależności od branży. Na przykład będzie to przygotowanie odpowiedniego pakietu produktów, który będzie odpowiadał za konkretną promocję. Może to być przepakowanie towaru lub korekty producenckich błędów. Bardzo popularne jest dodawanie bezpłatnych próbek innych produktów lub szykowanie wysyłki w formie ozdobnego opakowania, które będzie służyć jako prezent. Jednym słowem VAS ma odpowiedni potencjał marketingowy. Po pierwsze zwiększa prawdopodobieństwo, że klient zdecyduje się na zakup produktów, które przy okazji są promowane w postaci na przykład bezpłatnych próbek. Po drugie podnosi się satysfakcja klienta z dokonanego zakupu. A jednocześnie rośnie w jego oczach znaczenie i pozytywny wizerunek firmy.
Jak wynika z tego krótkiego opisu jest to jedno z tych działań, które sprawia, że marka danego produktu, e-sprzedawca, czy platforma, na której dokonuje się zakupów, podnosi swoje usługi. Parking Paczek w tym obszarze ma wiele do zaoferowania. Wystarczy się z nami skontaktować i omówić szczegóły realizacji tego typu zamówień. Zdajemy sobie sprawę, że mają one duże znaczenie, determinują zachowanie klienta i mają wpływ na podejmowanie przez niego decyzje. Ecommerce w tym sensie jest działalnością bardzo podatną na zmienne zachowania zakupowe e-klientów. Konkurencyjność w handlu elektronicznym, to osobny wątek, który w żaden sposób nie jest porównywalny do tradycyjnych modelów zakupowych. Parking Paczek w tym zakresie będzie dążył do jak najbardziej optymalnych realizacji zamówień, których celem jest z jednej strony zadowolenie klienta, z drugiej zaś – naszego e-partnera biznesowego.
3PL ecommerce – co mówią badania?
3PL ecommerce to model logistyczny, który nieustannie jest badany przez specjalistów. Wystarczy powiedzieć, że odkąd handel elektroniczny stał się globalnym doświadczeniem, powstaje na jego temat mnóstwo opracować. To dzięki nim wiemy, że rozwiązanie Third Party Logistics przynosi realne korzyści. Jeszcze w pierwszej dekadzie XXI wieku badania prowadzone w USA wskazywały, że outsourcing w handlu elektronicznym znacząca obniżał koszty prowadzenia e-sklepu, kiedy magazyn był zarządzany przez zewnętrznego operatora (30% badanych wskazało na ten aspekt). 16% zwróciło uwagę, że w tym modelu negocjowanie stawek znacząco obniżyło koszty prowadzenia e-biznesu, a 14%, że wpływ na oszczędności miała konsolidacja przesyłek.
Jeżeli weźmiemy pod uwagę wzrost jakości obsługi klienta przy zastosowaniu 3PL, to 22% wskazywało na zewnętrzne zarządzanie magazynem, 11% – realizacja zamówień, a 9% – opłacanie frachtu. Widać z tego wyraźnie, że tak dla e-sprzedawców, jak i klientów kluczowe znaczenie w tym rozwiązaniu ma magazyn, obsługiwany przez specjalistyczną firmę, realizującą zamówienia e-sklepu.
Niemniej w każdych badaniach, poświęconych tej tematyce zawsze chodzi o to, by dobrze zdiagnozować te przestrzenie, na które wskazują klienci. Im szybciej się je zaadoptuje i wprowadzi w życie, tym zdobywa się większą przewagę nad konkurencją. Przy czym warto zauważyć, że rozwiązań w tym zakresie jest naprawdę cała masa. Począwszy od szybkiej reakcji na zamówiony towar, po możliwości odbioru przesyłki w miejscach najbardziej akceptowanych przez klientów. Ostatecznie trzeba wyraźnie podkreślić, że przyszłość 3PL ecommerce to rosnące znaczenie partnerstwa na linii klient – dostawca, a co za tym idzie budujące się w ten sposób zaufanie, elastyczność, szybka reakcja na pojawiające się potrzeby.
3PL ecommerce a logistyka zwrotów
W handlu elektronicznym logistyka zwrotów ma ogromne znaczenie. Jest to jeden z tych aspektów 3PL, które należy wymienić, jako fundamentalną różnicę w porównaniu do tradycyjnej sprzedaży. Część procesów sprzedażowych jest tożsama, ale istnieje pełna paleta różnic, która jest szansą dla e-biznesu, jak również wyzwaniem. O tym pierwszym wskaźniku pisaliśmy wielokrotnie, zachęcamy tym samym do przejrzenia naszych poprzednich tekstów, poświęconych szeroko rozumianej logistyce fulfilment. Nieco inną kategorię w ecommerce mają wyzwania, jakie stoją przed tą branżą. Jest to chyba najbardziej widoczne na przykładzie zwrotów. Wystarczy, że wyobrazimy sobie taką oto sytuację. W tradycyjnym sklepie klient kupuje szampon. Bierze go z półki, następnie płaci za produkt w kasie i dostarcza samochodem do domu. Na miejscu okazuje się, że z szamponu wyciekło nieco cieczy. Niezbyt dużo, ale jednak. Czy klient może w związku z tym odwieźć towar do sklepu, reklamując na przykład problem z opakowaniem, które być może nie zostało odpowiednio dokręcone? Oczywiście może to zrobić, ale od momentu, kiedy towar sprawdził, zapłacił, potwierdzając tym samym, że wszystko jest ok., sytuacja jest nieco bardziej skomplikowana. Nie ma pewności po stronie sprzedającego, czy po dokonaniu transakcji, nie odkręcono np. butelki, sprawdzając jej zapach. Nie wiadomo więc, jaki to mogło mieć wpływ na transport itd., itp. Jednym słowem – trudno określić miejsce, gdzie zdarzyło się coś, co ostatecznie miało wpływ na wyciek płynu. Z dużym prawdopodobieństwem 9 osób na 10 nie wróci do sklepu i nie odda tego szamponu, a przynajmniej nie podejmie próby reklamacji.
Ta sama sytuacja będzie jednak wyglądała zupełnie inaczej w momencie e-sprzedaży. Różnic będzie tutaj naprawdę sporo. Wyobraźmy sobie, że e-klient podejmuje działania zakupowe, dotyczące szamponu, mydła i gąbki. Towar jest odpowiednio skompletowany i przekazany kurierowi. Po dwóch dniach od przesyłki, otrzymujemy informację, że towar będzie zwrócony, ponieważ paczka została otworzona w obecności kuriera i zauważono wyciek szamponu z opakowania. Ciecz jednocześnie widoczna jest na pozostałych produktach. Zatem towar najprawdopodobniej w całości zostanie zwrócony.
W logistyce zwrotów mamy do czynienia ze skomplikowanym procesem. Z jednej strony – jeżeli mamy dostateczną ilość informacji, które wskazują wyraźnie, że wina leży po stronie firmy kurierskiej, możemy zabiegać o zwrot kosztów. Musi to być jednak zestaw danych, które w sposób nie budzący sprzeciwu, wykaże udział osób trzecich. Może się okazać na przykład, że zbiorcze opakowanie wygląda zupełnie inaczej niż te, które wyszło z magazynu. Żeby można było to udokumentować, należałoby mieć odpowiednią dokumentację foto, a nawet wideo.
Jeżeli ten wariant odpada, to pozostaje cały szereg ewentualnych czynności, które trzeba wziąć pod uwagę. Przede wszystkim trzeba sobie zdawać sprawę, że logistyka zwrotów bierze pod uwagę takie procesy, jak: wtórne użycie produktu, ponowne wytworzenie (np. zamiana opakowania zewnętrznego, jeżeli uległo uszkodzeniu), recykling, utylizacja, serwis. W następnej kolejności bierze się pod wagę obsługę gwarancyjną, pogwarancyjną, a także czynności, które trzeba podjąć w wyniku zwrotu produktu lub reklamacji.
Wszystkie wymienione wyżej działania są poddawane w 3PL ecommerce badaniom, których celem jest sytuacja, w której zminimalizuje się nie tylko zwroty, ale przede wszystkim ewentualne marnotrawienie produktów. Jeżeli – co zrozumiałe – pewne zdarzenia powstałe w tym obszarze powtarzają się, wymaga to bardzo skrupulatnej analizy, by wyeliminować ten punkt (lub punkty) w całym łańcuchu logistycznym, które są odpowiedzialne za taki, a nie inny stan rzeczy.
Jednym słowem przykład logistyki zwrotów w 3PL ecommerce jest przykładem na to, jak bardzo e-sprzedaż różni się w szczegółach od tradycyjnych zakupów. To właśnie często szczegóły, związane z tą lub inną dziedziną handlu elektronicznego, decydują o jakości obsługi klienta. W Parkingu Paczek dbamy o to, by wszelkie ewentualne problemy rozwiązywać tak, by nasze usługi, a co za tym idzie usługi e-sprzedawców, nabierały na każdym etapie profesjonalnych przyzwyczajeń. Jest to dla nas sprawa priorytetowa, bo tylko w ten sposób stajemy się atrakcyjniejsi dla klientów.