Niestandardowy fulfilment w branży ecommerce to jedna z ważniejszych propozycji w sprzedaży online. Przypomnijmy, że fulfilment, to obsługa logistyczna e-sklepu najczęściej w pełnym wymiarze. Jej zadaniem jest przyspieszyć, maksymalnie uprościć i efektywnie dostarczyć zamówiony towar do klienta. Dostosowanie się operatora logistycznego do specyfiki e-sklepu należy do podstawowych zadań, które w efekcie umożliwi elastyczne i sprawne magazynowanie towaru, konfekcjonowanie i na końcu przekazanie przesyłki w ręce kuriera. Logistyka 3PL specjalizuje się w niestandardowej ofercie, koncentrując się na tym, co firmy, z którymi operator współpracuje, uznają za priorytetowe. Może to być etykietowanie, przepakowywanie towarów, obsługa zwrotów lub reklamacji. Najczęściej mamy do czynienia ze wszystkimi czynnościami naraz. To znaczy, że współpraca e-sklepu z operatorem logistycznym ma miejsce w pełnym wymiarze. Dzieje się tak ze względu na intensywny rozwój ecommerce w Polsce, jak i poza jej granicami. Widać to codziennie na drogach, jak i w miastach w postaci firm kurierskich, odbierających z magazynów przygotowane przesyłki, jak i dostarczających je do klienta. Jak również w postaci paczkomatów i punktów kurierskich.
Parking Paczek (magazyn i logistyka ecommerce) – skontaktuj się z nami
Parking Paczek od lat zdobywa doświadczenie w zakresie pełnej obsługi logistycznej sklepów internetowych. Przyjmujemy i magazynujemy produkty, które następnie pakujemy, zgodnie z zaleceniami e-sprzedawcy i przekazujemy w ręce kurierów. Obsługujemy również zwroty i reklamacje. Dostosowujemy naszą ofertę do indywidualnych potrzeb firm, z którymi współpracujemy. Możemy z pełną odpowiedzialnością powiedzieć, że dzięki temu nasi partnerzy:
a) zyskują więcej czasu, by skupić się na rozwoju swojego biznesu
b) mają oszczędności, dzięki tańszym kosztom magazynowania i obsługi magazynowanych produktów
d) zyskują elastycznego partnera logistycznego i klarowne zasady współpracy
W Parkingu Paczek pracują specjaliści z dobrą znajomością branży ecommerce i obsługi logistycznej. Działamy sprawnie, szybko i we właściwy sposób reagujemy na wyjątkowe sytuacje, związane ze sprzedażą produktów.
Dowiesz się więcej kontaktując się z nami:
Magazyn e-commerce
Przyczyna Dolna 1
67-400 Wschowa
Telefon : +48 505 679 562
Mail: kontakt@parkingpaczek.pl
Biuro ParkingPaczek
Telefon : +48 501 486 584
Mail: biuro@parkingpaczek.pl
Niestandardowe usługi fulfilment
W Parking Paczek punktem wyjścia jest magazyn. A nawet konkretny regał, na którym składowane są produkty, przeznaczone do wysyłki. Te trzy elementy, czyli magazyn, pakowanie i wysyłka, to solidne nogi każdego operatora logistycznego. Jeżeli jednak założylibyśmy, że to w takim razie bułka z masłem – bylibyśmy w błędzie. Operatorzy logistyczni fulfilment przedstawiają ofertę potencjalnym partnerom biznesowym wskazując na optymalne rozwiązanie. Najczęściej wskazuje się na firmę kurierską, która w danym punkcie najczęściej odbiera przesyłki. Ta częstotliwość nie wynika z widzi misie magazynu, e-sklepu, czy tego, że ten lub inny kurier ma najbliżej do tego lub innego magazynu i stąd jego przewaga nad innymi firmami. Nie, to tak nie działa. Z dużym prawdopodobieństwem możemy założyć, że większość Państwa korzysta z zakupów online. A jeżeli tak, to doskonale się wszyscy orientujemy, że niemal za każdym razem istnieje możliwość wyboru kuriera. Zatem o tym, która firma kurierska pojawia się najczęściej, odbierając przygotowane przesyłki dla Klientów, decydują oni sami, czyli zamawiający.
Zatem na tym etapie jesteśmy jeszcze przy standardowych czynnościach. Operator logistyczny przedstawia ofertę (najczęściej jest ona dostępna na stronie internetowej), wskazując na podstawowe czynności, wykonywane przez specjalistów, zatrudnionych przy obsłudze logistycznej magazynu. Każdy kto kiedykolwiek miał do czynienia z fulfilment doskonale się orientuje, że podstawowe czynności, na których zasadza się praca magazynu, to zdecydowanie dzisiaj za mało, aby być konkurencyjnym na rynku.
Niestandardowy fulfilment – inwentaryzacja
E-sklep powierzając całość lub część swoich towarów magazynowi ecommerce najczęściej będzie oczekiwał na przykład inwentaryzacji. Oczywiście przy dobrze zarządzanym systemie sprzedaży, odpowiedniej jakości programów, obsługujących przepływ towarów, teoretycznie stany magazynowe powinny być znane. Nie zmienia to faktu, że w każdym miejscu, gdzie prowadzona jest sprzedaż, przeprowadza się inwentaryzację, jeżeli nie raz w miesiącu (na przykład wybranych, najdroższych produktów), to już na pewno raz na kwartał, a koniecznie na koniec roku. Inwentaryzacja niewątpliwie należy do niestandardowych usług fulfilment.
Obsługa zwrotów
Bezpośrednio z remanentem wiąże się obsługa zwrotów i reklamacji, które mają bezpośredni wpływ na stany magazynowe. Przy sporej ofercie produktów oraz intensywnej współpracy z wieloma e-sklepami, zajmowanie się zwrotami i reklamacjami staje się w obecnych czasach wizytówką handlu elektronicznego. Sposób, w jaki są w tym zakresie traktowani klienci ma ogromne znaczenie na odbiór e-sprzedawcy, a pośrednio operatora logistycznego.
Istotna jest tutaj dobra współpraca na linii e-sprzedawca – operator logistyczny. Dlaczego? Przede wszystkim z tego powodu, że reklamacje i zwroty są objęte przepisami prawa. Jeżeli jeszcze w tradycyjnej sprzedaży zwrot towaru należy do dobrej woli sprzedającego, tak w obszarze online – jest on solidnie opisany, dając klientowi odpowiednie narzędzia, z których może w określonym czasie skorzystać. Istotne więc jest, by tego rodzaju informacje, zgodne z obowiązującymi przepisami, zostały zamieszczone na stronie e-sklepu. Rozwiązaniem będzie tutaj czytelny regulamin. Jeżeli go dobrze skonstruujemy, pozwoli on obu stronom uniknąć nieprzyjemnych, niespodziewanych sytuacji.
Dla osób na co dzień korzystających z zakupów online, zwrot zakupionego towaru w ciągu 14 dni jest czymś naturalnym. W handlu elektronicznym tego rodzaju wiedza jest na porządku dziennym. Niemniej warto pamiętać, że to co dla nas jest oczywiste, dla osób rzadziej korzystających z e-handlu, niekoniecznie tego rodzaju szczegóły, związane z nabyciem produktu, są oczywiste. Tym bardziej, o czym warto pamiętać, zwrot towaru nie wymaga dostarczenia paragonu. Wystarczy, że kupujący przedstawi inny dowód, np. przelew lub mail, który potwierdza fakt, że towar został kupiony. Warto też w regulaminie zamieścić informacje, które produkty nie podlegają zwrotowi. Będą to na pewno produkty spożywcze o krótkim terminie ważności, takie, które zostały wyprodukowane na specjalnie zamówienie klienta oraz te, które są zapieczętowane, np. produkty lecznicze.
Co innego – jeżeli mamy do czynienie z próbą zwrotu towaru, który nosi znamiona użytkowania. Wtedy nie podlega on tej procedurze, chyba, że konsument otrzymał wadliwy produkt, wtedy ma prawo skorzystać z mocy prawa, zwrócić towar, czy też wymienić go na sprawny. Trzeba też wiedzieć, że w wyznaczonym terminie, jeżeli Klient zwrócił towar zgodnie z przepisami, należy odesłać mu środki, jakie przeznaczył na zakup wraz z kosztami przesyłki.
Obsługa reklamacji
Co do reklamacji – przepisy tutaj nie są tak precyzyjne. Dlatego najlepiej będzie, jeżeli dokładne procedury, związane z tymi czynnościami, zostaną opisane w regulaminie. Bez względu na to, czy reklamacja zostanie uwzględniona, czy nie, sprzedawca lub operator logistyczny muszą odpowiedzieć w ciągu 14 dni. Jeżeli tego nie zrobimy, przyjmuje się, że racja jest po stronie konsumenta.
Warto pamiętać, że w ecommerce działania w zakresie zwrotów i reklamacji muszą być transparentne. Nawet jeżeli wydaje się nam, że wystarczy w regulaminie zamieścić minimum wiedzy, to na końcu musimy sobie zdawać sprawę, że nie bierzemy udziału w krótkim marszu, który za chwilę zakończy naszą przygodę z e-handlem. Konkurencja w walce o klienta jest bardzo duża, o czym nie trzeba nikogo przekonywać. Również w opisywanym przez nas zakresie. Im więcej niezbędnych informacji zamieścimy w regulaminie, tym lepiej. Za każdym razem istotne jest pytanie, czy zrobiliśmy wszystko, aby klient czuł się u nas komfortowo, miał prostą ścieżkę postępowania w przypadku zwrotów lub reklamacji i by miał poczucie, że nie pojawią się nowe okoliczności, które nie zostały uwzględnione w regulaminie. Chodzi przecież o to, by kupujący miał pewność w jakich granicach może się poruszać, by te granice były wyraźnie, ale i zgodnie z obowiązującymi przepisami przestrzegane. Wtedy też istnieje duże prawdopodobieństwo, że konsument wróci do nas, by nadal zaopatrywać się w produkty, na których mu zależy.
Ten krótki opis jednej z niestandardowych funkcji operatora logistycznego pokazuje nam, jak ważna jest tutaj współpraca między fulfilment a e-sprzedawcą. W efekcie, jakie znaczenie ma to dla osoby kupującej. Jeżeli do tej pory przypuszczaliśmy, że obsługa zwrotów i reklamacji jest jedynie prostą formalnością, to powyższy opis powinien tej tezie zasadniczo przeczyć. Jeżeli mamy pod tym względem wszystko dobrze zorganizowane, to możemy być pewni, że będzie to procentowało i zaważy w przyszłości na tym, czy klient do nas wróci.
Jakie jeszcze niestandardowe usługi fulfilment
Niestandardowy fulfilment na tym się nie kończy. Parking Paczek, współpracując z e-sprzedawcami, oferującymi różnego rodzaju asortyment, może zwrócić jeszcze uwagę na dwie czynności, które należą do tego pakietu. Jest to cały szereg dodatków, które są dołączane do sprzedanego towaru. Mogą mieć one rozmaity charakter, począwszy od dołączania ulotek, kuponów lub gadżetów, po bardziej zaawansowane czynności, np. przygotowanie spersonalizowanych listów. Podobnie rzecz dotyczy pakowania produktów w sposób odbiegający od powszechnej praktyki. Tutaj również można wymienić te najpopularniejsze czynności, do których należą: użycie innych materiałów niż to ma miejsce zazwyczaj, np. wykorzystanie kolorowych kopert, ekologicznego papieru, wypełniacza, czy taśm z nadrukiem.
Na koniec dodajmy, że wymienione przez nas niestandardowe usługi fulfilment nie wyczerpują tematu. Wskazaliśmy na te, z którymi najczęściej fulfilment ma do czynienia. Niemniej każdy operator logistyczny jest przygotowany na indywidualne zapotrzebowanie. Jeżeli obok wymienionych wyżej czynności logistycznych zależy Ci na innych, dodatkowych usługach, skontaktuj się z nami. Na pewno je zrealizujemy.